320 km/t – de åkte till Stockholm

Sveriges behöver nya stambanor för höghastighetståg i 320 km/t som står klara senast 2035. Bygg hela systemet sammanhållet och öppna för en alternativ finansiering. Budskapen var tydliga när en delegation från Jönköpings kommun, Region Jönköpings län och Linköpings kommun nyligen uppvaktade  Näringsdepartementet i höghastighetstågsfrågan.

– Arbetet med de nya stambanorna för höghastighetstrafik är ett stort samhällsbyggnadsprojekt, till gagn för hela landet. En utebliven satsning skulle innebära en mycket svår situation för såväl vägtrafiken, miljön som den regionala utvecklingen. Därför var det viktigt för oss att tydliggöra behoven av nya snabba stambanor och vikten av en annan finansieringslösning, säger Ann-Marie Nilsson, kommunstyrelsens ordförande i Jönköpings kommun, i ett pressmeddelande.

Under våren väntas Regeringen hantera Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet, som presenterades 31 augusti 2017. Där föreslogs att nya stambanor byggs men för en kraftigt sänkt hastighet, 250 kilometer i timmen, och att en utbyggnad till Jönköping först är aktuell efter år 2029.

Med till Stockholm var också bl a Carina Ödebrink, Regionstyrelsens 2:e v ordf och Höglandsprofilen Ulf Fransson, t f kommunchef i Jönköping.

Enligt delegationen måste de nya stambanorna:

  • Byggas i ett helt sammanhållet system
    • Byggas under en koncentrerad tid med slutpunkt runt år 2035
    • Byggas för höghastighetståg med 320 km/tim samt storregionala tåg med
    250 km/tim
    • Finansieras inte enbart genom anslag utan med annan alternativ
    finansiering
    • Kompletteras med förstärkt kapacitet runt de tre storstäderna.

av

Etiketter: