3D-godis – de nya shoppingtrenderna är här



Kunder som blir sedda och tilltalade på individnivå, personliga prenumerationstjänster, 3D-printat godis och butik som upplevelsecenter, så ser vår shoppingvardag snart ut. Det visar en trendanalys som Visma Retail har tagit fram utifrån världens största retailkongress NRF i New York.

– Digitaliseringen tar nu på allvar över handeln. Vi pratar inte längre bara om webbshoppar och appar, utan att individanpassa shoppingen på innovativa sätt med hjälp av ny teknik. Genom att till exempel erbjuda upplevelser både virtuellt och på fysiska platser kopplade till en produkt lockas kunden till köp, säger Tina Banh-Skybrand, handelsanalytiker på Visma Retail.

Trendspaningen är gjord utifrån nyheter som presenterades och visades upp på en av världens största och årliga mötesplatser för handel, retailkongressen NRF Retail Big Show 2017, i New York.

Ett tydligt skifte som sker är att konsumenten blir mer individuell och själv vill kunna skräddarsy produkter efter egna, specifika önskemål. Det kan till exempel vara individanpassade prenumerationstjänster eller 3D-printat godis utifrån valfri smak, färg och form. Antalet shoppare som växt upp med mobilen och det digitala som en självklarhet ökar raskt. Där är kravet på information och tillgänglighet högt, och de anammar ny teknik och trender oerhört fort.

När digitala handeln och dess processer integreras alltmer med de fysiska butikerna, så börjar de traditionella butikskoncepten på stan att ta ny form som upplevelsecentrum dit konsumenter lockas för att uppleva och inspireras till köp. Därtill kräver shopparna också transparens från handlarna gällande ursprung och spårbarhet kring varorna man köper.


Publicerat

i

av

Etiketter: