Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol.
Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent.
Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.
Morgonpressens annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade med cirka 13 procent under första kvartalet 2018, jämfört med samma period i fjol.
Morgonpressens digitala annonsintäkter, kvartal 1 2018
Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU
Digitala annonsintäkter Q1 2018 Utveckling
Mnkr %
Storstadspress 97 -9,2
Landsortspress 86 2,5
Morgonpress totalt 183 -4,1
TU:s annonsbarometer görs i samarbete med TU:s medlemmar och Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, och redovisar morgonpressens annonsintäkter netto, jämförbara titlar