ANDERS BORG FÖRSENAR TÅGEN..

Vi lever i det tredje årtusendet. Planerar åka till Mars och Månen. När snön kommer stannar tågen. Vreden riktas mot SJ men det företaget är helt oskyldigt. Lika lite som du kan skylla på Ramkvillabuss för att motorvägen inte är plogad.

Trillar en kontaktledning ner, då är det Trafikverkets (Banverkets) fel De äger järnvägen och underhåller den dåligt, för att inte säga uruselt. Det är den enkla sanningen. Att banorna, växlarna och stationerna inte är plogade beror på att Trafikverket inte bryr sig. Eller rättare sagt, de upplåter järnvägar för trafik som de inte kan hålla i sådan standard att tåg som går 200 kilometer/h kan köras med hög säkerhet.

 

Är Nässjö station inte plogad är det definitivt inte SJ:s fel. Jag vet att om Trafikverket anlitade Farmartjänst på Höglandet till att röja bort snön från Nässjö station skulle stationen vara ren som ett salsgolv. Lät du Farmartjänst fixa ett plogtåg skulle banorna vara rena från snö. Men nu är det så att politikerna inte vill det skall rulla tåg.

 

När SJs passagerare får sitta och frysa i ett iskallt tåg och passagerare måste föras till sjukhus för att man inte får tillåtelse att köra fram ett ersättningståg och tömma det stillastående tåget, då har det gått för långt. Dessutom hänvisar man till att den nedrasade ledningen kan vara strömförande. Det finns inga reparatörer att sända ut och åtgärda något så enkelt som att slå av strömmen.

 

Nu är inte detta med försenade tåg något ofarligt. Ett tåg som blir kontaktlöst och där inte passagerna får informationer under åtskilliga timmar, det är samhällsfarlig verksamhet.

 

Bristen på information stavas ”Trafikverket”, Nedrasad kontaktledning är deras fel. Att tågen går sönder är också deras fel. Rälsen är inte slipad och underhållen så man kan köra säkert på den.

 

Vem bär skulden till allt detta? Självklart finns det en enda person som är ansvarig. Han heter A Borg (M), finansminister i vårt land. Han tycker järnvägen är olönsam och dyr att bygga ut och underhålla. Därför får trafikverket anslag ur statsbudgeten motsvarande hans syn på järnväg. Självklart måste vi komma upp i en vagnkilometersträcka som är mer än dubbelt så hög som idag för att motivera järnvägen företagsekonomiskt, så bygg järnväg för glatta livet.

 

Då krävs styrning och ramplanering så folket kan ta tåget till Jönköping från Mariannelund. Öka turtätheten på tåget och minska bussarna, styr trafiken mot järnvägen. Ett exempel: se till att tågen från Vetlanda startar i Åseda och Pauliström, stannar i Korsberga, Bäckseda, Järnforsen och vid Pallco industrier i Ekenässjön, se till så att promenadväg finns upp till bl.a. EMA med flera företag.

 

Alla vet att vi i framtiden måste åka tåget för att klara miljön. Utmaningen i alla kommuner är bygg framtidens infrastruktur utmed järnvägen knyt an så att tågen kan stanna där människor bor och arbetar. Ingen kommun i Jönköpings län styr medvetet samhällsplaneringen mot järnvägen, därmed saboterar man medvetet miljöpolitiken och deltar i en planering som utplånar rasen Homo Sapiens.

 

Visst, till detta fordras pengar och de kommer från staten och skattebetalarna. Med lite god vilja kan man nog åstadkomma detta. Höj farten på våra länsbanor här på Höglandet till 140 kilometer/h, då blir järnvägen konkurrenskraftig Men Anders Borg vill inte – en meter bilväg är billigare än en meter järnväg enligt hans italienska bokföring. 

 

LARS-HÅKAN HALLDIN (C)

Oberoende Centerpartist


Publicerat

i

av

Etiketter: