Ekonomi Höglandet

ÄNTLIGEN – Fler onödiga butiker i centrum kommer lägga ner

E-handeln i Sverige spås omsätta omkring 77 miljarder kronor i år. Men den utgör knappt 9 procent av den totala detaljhandeln. I Sverige anser närmare 8 av 10 företag att de har varor/tjänster som skulle klara av den digitala konkurrensen framöver. Trots det är det bara 2 av 10 som driver försäljning i digitala kanaler. Det framkommer i en ny Novus-undersökning från Svea Ekonomi, som menar att det därmed finns en enorm potential för ökad e-handel i Sverige.

Svea Ekonomi har med hjälp av Novus tagit reda på hur svenska privata företag ser på digitaliseringen och hur pass rustade de är för dess framstöt. Undersökningen hade 1 000 respondenter bestående av främst VD:ar och ekonomichefer för B2C-företag likväl som för B2B-företag.

Vad som kommer att hända när Amazon etablerar sig i Sverige är svårt att förutspå. Men Svea Ekonomis undersökning visar att svenska företagare ser välkomnande på den digitalisering som sker inom handeln. Trots det är det endast 18 procent av dem som driver försäljning i digitala kanaler.

– Vi ser att det finns otroligt många företag som står i startgroparna för att gå digitalt. De är medvetna om att de kommer att behöva ställa om förr eller senare. Tyvärr är det alltför många som skjuter på det. Vad gäller digitaliseringens utveckling, så finns det inget ”senare”. Det sker här och nu och det är få företag som har råd att ignorera den. Framför allt inte när Amazons intåg lurar bakom hörnet, säger Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi, i ett pressmeddelande.

Svenska företagare anser sig dock vara väl rustade inför en ökad e-handel. Hela 79 procent svarar att de har varor och tjänster som klarar den digitala konkurrensen framöver. Men samtidigt uppger en tredjedel att företagets ledning saknar kompetens för att hantera de utmaningar digitaliseringen medför. Och faktum kvarstår att det bara är 2 av 10 företag som nyttjat sin digitala potential ännu.

– Företagen måste ta sig an dessa utmaningar idag för att kunna vara framgångsrika även imorgon. Dock är det positivt att så många företag anser sig ha produkter och tjänster som klarar e-handel och att det finns en ambition att väva in digitala lösningar i affärsverksamheten. Det visar på att det finns en enorm kapacitet för ökad e-handel i Sverige, säger Emma Lindgren.

Av: Redaktionen, [email protected] Gilla oss på Facebook