”Beklämmande” att Skede skola läggs ner

Barn- och utbildningsnämnden tog på tisdagseftermiddagen beslut om att lägga ner Skede skola. ”Bättre för elever och lärare”, anser Johanna Haraldsson (s), nämndordförande. ”Beklämmande”, tycker oppositionens Patrik Karlsson (vf) och tycker att majoritetspartierna sviker sina ideal, vallöften och landsbygden. Björkö skola räddas ytterligare en tid.

Från och  med nästa läsår ska Skede skola läggas ner. Så tycker majoriteten i barn- och utbildningsnämnden. Barnen ska istället gå i skola i Holsbybrunn, enligt kommunens planer.
”Det är beklämmande av flera orsaker”, menar Vetlanda framåtandas Patrik Karlsson, ledamot i nämnden.
Han menar att de sociala för- och nackdelarna med en liten skola som Skedes tar ut varandra och inte är skäl nog till nedläggning. Pedagogiska skäl är inte heller goda nog, anser Patrik Karlsson.
”Ny krav på lärarbehörighet ställs inte från och med i morgon och de problemen finns också på andra skolor”, säger han och tycker det är fel sätt att lösa lärarbehörighetsproblemet på att lägga ner småskolor.

Slå ut landsbygd
Annars är majoritetens angivna skäl att barnen får fler skolkamrater, bredd i undervisning, fler behöriga lärare som får bättre arbetsförhållanden.
”Vi måste vända på det här. Det måste ta slut någon gång annars vet vi inte var vi hamnar. Risken är att det drabbar hela kommunen när man slår ut landsbygden”, säger Patrik Karlsson vars parti vill att kommunen ska ha som målsättning att ha kvar skolorna.
Frågan om nedläggning ska nu först upp i kommunstyrelsen och sedan slutgiltigt beslut i fullmäktige.

Björkö kvar
Björkö skola blir kvar en stund till. Åtminstone till hösten 2013, enligt nämndens beslut som dock innebär att skolan förr eller senare ska läggas ner. Än så länge är det dock för fullt på Ekenässjöns skola.
”Vi utgår från barnens bästa”, säger Johanna Haraldsson.
”Beklämmande att ha som målsättning att lägga ner kommunal skola. Då är man fullständigt snett ute”, säger en kritisk Patrik Karlsson.


Publicerat

i

,

av

Etiketter: