Björklunds hårda skola – ministern har blivit fartblind

”Frågan är om inte utbildningsministern har blivit fartblind i sin iver att radera bort den gamla ”flumskolan”?”, skriver Bodaforspolitikern Rikard Salander (mp) på Höglandsnytt Debatt.
[adrotate banner=”6″]
I sex års tid har Jan Björklund innehaft huvudansvaret för den svenska skolan. Under den tiden har regeringen sjösatt en ny skolreform, med ny skollag och  en ny läroplan. Det har gått fort i skolans värld.  Frågan är om inte utbildningsministern har blivit fartblind i sin iver att radera bort den gamla ”flumskolan”?
Det är viktigt att dagens ungdomar genom utbildning och kunskap senare kan gå ut i morgondagens arbetsliv för att kunna få ett arbete.
I dag klarar dessvärre  nästan var tredje elev inte av att gå färdigt gymnasiet.
Med en skyhög undomsarbetslöshet är detta  faktum djupt problematiskt och oroande inför framtiden.
Det måste ses som ett stort misslyckande för regeringen och Jan Björklund som inte kan fortsätta skylla skolans negativa utveckling på tidigare regeringar.
Det är här och nu som det sker i den svenska skolan.
”Alla kan inte och vill inte bli akademiker”,säger utbildningsministern.
Nej, det är riktigt, alla kan inte bli det och det behövs praktiska gymnasieutbildningar också.
Betyder det då att vi ska avskaffa alla gymnasiekurser ”av tveksam hobbykaraktär”, som ministern uttrycker det och satsa på ettåriga gymnasieutbildningar, med avsaknad på teoretiska ämnen?
Eller är det mer ordning och reda och disciplin som ska efterfrågas av eleverna för att få bättre studieresultat?
Jag tror att ministerns problemanalys är helt felaktig.  Den svenska skolan behöver mer resurser från förskolan upp till gymnasiet.  Det skulle skapa förutsättningar till goda resultat och en harmonisk skolmiljö.  Att ge kommunerna större medel att röra sig med, så att vi kan höja lärartätheten, minska klasstorlekarna och höja lärarlönerna.
I stället för de 16 miljarder som regeringen vill sänka bolagsskatten med i sin höstbudget, hade en del av de pengarna ytterligare kunnat läggas på landets skolor, som en nystart för skolpolitiken.
Det är bättre att ge förutsättningar till skolan idag, istället för att stå för kostnaderna för framtida ungdomsarbetslöshet och lärare som lämnar yrket, som just nu är följden av den förda politiken.
Jag ställer nog ändå mina förhoppningar till att en ny regering kommer att ta tag i saken!
Rikard Salander, (mp), ledamot i bu-nämnden, Bodafors

Publicerat

i

,

av

Etiketter:

Kommentarer

Ett svar till ”Björklunds hårda skola – ministern har blivit fartblind”

  1. Profilbild för Synpunkten
    Synpunkten

    Väl talat Rikard!
    Dessvärre kommer en ny regering inte kunna påverka så mycket. Anledningen är att det alldeles för ofta sitter folk och tycker och tänker om hur skolan ska fungera. Dessa människor har väldigt ofta inte ens satt sin fot i en skola sedan de själva slutade för 20-30 år sedan.
    Att verka i skolan idag ställer helt andra krav än för några år sedan.
    Lämpliga åtgärder som behöver tas är:
    – Mer ”makt” till lärarna. Är elever stökiga och har svårt att låta bli att störa så ska de ut. Vägrar de efter försök att övertala muntligt så ska de tas i armen och ledas iväg till rektor DIREKT och problemet ska tas om hand OMEDELBART. Gärna förflyttning till specialklass vid upprepade försök att störa.
    – Ge gärna eleverna rättigheter, men peka mer på SKYLDIGHETERNA de har.
    – Delegera över mer ansvar på föräldrarna.
    – Öka lärartätheten. Det är orimligt att bedriva undervisning i en klass med 25-30 elever.
    – Utbilda lärarna i att LYSSNA på eleverna. Eleverna vet själva hur de bäst lär sig!
    – Kasta ut lärare som jobbar på i slentrian! Det finns inget värre än den trötta läraren som inte vill se till alternativ utan bara kör på i gamla spår.
    – Återinför OBS-klass! De som har svårt för språk eller matematik arbetar bättre i den lilla gruppen med stöd från 1 eller 2 högt utbildade lärare.