Chockbesked: lägger ner tågtrafiken i Eksjö kommun

Höglandsnytt kan nu avslöja att Jönköpings länstrafik tänker lägga ner all tågtrafik öster om Eksjö. Satsningen på tåg till Oskarshamn fungerade inte. Beskedet kommer samtidigt som järnvägslinjen firar 150 år.

Inga Krösatåg öster om Eksjö. Länstrafiken lägger ner. Foto: Höglandsnytt
Inga Krösatåg öster om Eksjö. Länstrafiken lägger ner. Foto: Höglandsnytt
Imorgon fredag väntas länstrafiken gå ut med information om nedläggningen. Därefter ska man träffa företrädare för kommunledningen i Eksjö.
Redan idag torsdag kan dock Höglandsnytt avslöja detaljerna kring nedläggningen.
Länstrafiken tänker lägga ner tågtrafiken öster om Eksjö och till Hultsfred och Berga i Kalmar län. Nedläggningen sker i december.
”Det är väldigt få resande. Det är inte ekonomiskt försvarbart”, säger trafikdirektören Carl-Johan Sjöberg till Höglandsnytt.
Satsningen på tågtrafik från Nässjö ända till Oskarshamn har inte lett till ökat resande och nu hoppas länstrafiken spara 8 miljoner kronor på nedläggningen.

Istället ska man utöka tågtrafiken mellan Eksjö och Nässjö med tre turer.
Fortfarande reser ganska många till Mariannelund men mellan Eksjö och Mariannelund tänker länstrafiken sätta in bussar istället. Restiden till Nässjö kommer att öka eftersom resenärer nu måste byta i Eksjö.
Vilken typ av busstrafik (expressbuss eller vanlig linjetrafik) det blir är ännu inte bestämt.

Carl-Johan Sjöberg medger att nedläggningen har att göra med de ökade kostnader på 18 miljoner kronor som drabbade JLT när danska DSB gav upp Krösatågstrafiken.

Kommunledningen för Eksjö kommun träffar länstrafiksföreträdare imorgon fredag och väntas protestera mot nedläggningen.

På lördag firas stort att järnvägen Nässjö-Oskarshamn fyller 150 år. Ett specialinsatt ångtåg körs från Nässjö tur och retur Oskarshamn. I Mariannelund kommer en stor ceremoni att hållas när tåget gör ett uppehåll.
[Henrik Simonsen]


Publicerat

i

, ,

av

Etiketter:

Kommentarer

7 svar till ”Chockbesked: lägger ner tågtrafiken i Eksjö kommun”

  1. Profilbild för Uppmärksam läsare
    Uppmärksam läsare

    Grattis länsbor nu lägger länstrafiken ned ännu en olönsam versamhet vilket gagnar alla som bor i länet ty olönsamma buss och tåglinjer betalas av länets skattebetalare. Är det ingen efterfrågan skall det inte heller gå några tåg. Om Eksjös kommunpolitiker vill ha kvar tågtrafiken från de ta pengarna från Eksjös kommunkassa. Vi som bor i andra kommuner vill inte stå för kostnaderna.

    1. Profilbild för Jonas
      Jonas

      Grattis, ni betalar även kostnaderna för ökat underhåll på vägar och även betalar de kostnader biltrafiken innebär. (Tänk vad lätt det är att glömma bil/vägtrafikens kostnader!) Vi har ett gemensamt ansvar för vår miljö och för fungerande transporter och det är därför är det kanske rimligt att vi bekostar det gemensamt. Det är ju inte heller bara bygdens invånare som kan nyttja servicen. Sedan när persontrafiken läggs ned kommer troligen underhållet på banan att minska (det går ju bara några godståg där…) vilket leder till att godstrafiken även tillslut kanske läggs ned. Det är inte helt ovanligt om vi blickar bakåt i järnvägshistorian. Då har vi, återigen, förstört värdefull infrastruktur och minskat möjligheterna till hållbara transporter i framtiden. Tala om vilka kostnader det kommer innebära för samhället och miljön!

  2. Profilbild för hultbo
    hultbo

    Ja det är ju inte undra på att det inte fungerar,när både buss och tåg går nästan precis samtidigt. Vore det då inte bättre att man planerar upp tidtabellen så buss/tåg kompletterar varandra ? Är det här så kallad landsbygdsutveckling?

  3. Profilbild för Lars Tingsvik
    Lars Tingsvik

    Heder åt de modiga politiker som fattat detta förnuftiga beslut för så väl ekonomin som miljön.

    Det finns bara ett skäl att bedriva sådan dieseldriven järnvägstrafik som här gjorts mellan
    Eksjö och Hultsfred och det är om inga alternativ finns.
    Men denna trafik går parallellt med Länstrafikens busstrafik på riksväg 40 och andra bra vägar dessutom är en upprustning av
    riksväg 40 beslutad med bl.a. förbifart Eksjö.
    Miljöflummare vurmar för all järnvägstrafik men saknar kunskap om att den trafik som nu läggs ner
    inte på något sätt är miljövänlig. På vissa turer är resandet så lågt att rälsbussens dieselförbrukning uppgår till 2 liter per passagerare och mil.
    Dessutom är själva banan i dåligt skick och saknar säkerhetssystemet ATC.
    Annat är det mellan Eksjö-Nässjö där banan har god standard med miljövänliga betongslipers och ATC säkerhetssystem.

    Gnällspikar och tekniskt okunniga miljöflummare:
    -Detta beslut kommer knappast att ändras eftersom det är fattat på vetenskaplig och förnuftsmässig grund.
    -Vänligen lägg istället era krafter på att påskynda förbifart Eksjö riksväg 40, detta för staden Eksjö och miljöns bästa.

    Lars Tingsvik

  4. Profilbild för Sven F.

    Jag tillbringar gärna några sommarveckor i Småland, kuskar runt med cykel och tåg. När mitt förordnande här i Västsverige går ut om något år, var jag inne på att kanske flytta österut. Men – om det inte går persontåg utan bara bussar, faller hela idén med att resa i Småland. Cykel på buss? (Eller för den delen: sträcka ut sina långa ben på en buss?) Nej, det går inte och alltså blir hela denna del av landet ointressant för mig. Vi talar alltså om i princip hela Kalmar län samt en viktig del av östra Jönköpings län som hädanefter blir avskuren från min verklighet.

  5. Profilbild för Pekka
    Pekka

    Det gagnar definitivt inte länsborna, att man lägger över trafiken på vägarna. Vägslitaget ökar, trafiksäkerheten/framkomligheten blir sämre, miljön sämre med fler bussar på vägarna. Grattis kortsynta politiker i landstinget, det här var inte vad jag röstade på i senaste valet…

  6. Profilbild för Åke T Grönqvist
    Åke T Grönqvist

    En dålig upphandling i avregleringens anda samt dåligt planerade och samordnade tidtabeller är problemet men inga politiker ställer väl ansvariga till svars.