Det blir inte säkrare – nej till glesare bilbesiktning


”Transportstyrelsen föreslår i en ny rapport att besiktningsreglerna ska ändras. Några av förslagen är bra, men MHF är skeptiska till förslaget om glesare intervaller mellan besiktningstillfällena för personbilar”,säger Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på MHF i ett debattinlägg.

Sverige har en av Europas äldsta bilparker. Därför måste vi besikta bilarna ganska ofta, och i alla händelser inte mer sällan. Med förslaget lägger sig Sverige på EU:s miniminivå då det gäller besiktningsintervaller.

Transportstyrelsen säger själva angående sitt förslag att ”…det är svårt att bedöma om det totalt blir positivt för trafiksäkerheten med förslagen”.

Ett förslag vars konsekvenser inte går att bedöma ska man i våra ögon inte lägga fram. MHF:s bestämda uppfattning är att utglesning av besiktningsintervaller rimmar illa med Nollvisionen,

Förslagen riskerar också öka miljöskadliga utsläpp från bilar som inte kontrolleras.

I övrigt tycker vi helt kort att det är:

OK att skippa besiktning av lätta släpvagnar.

Bra att införa besiktning av A-traktorer.

Rimligt att 40 år gamla bilar undantas från besiktning.

Bra att nya bilar besiktas första gången efter 3 år. Därefter bör besiktning genomföras årligen. Som ett andrahandsalternativ kan man möjligen tänka sig besiktning vartannat år tills bilen är 9-10 år och därefter årligen.

Men tillbaka till ritbordet med delen av förslaget som avser glesare besiktning av personbilar. Det är säkert på sin plats med en uppdatering av reglerna, men trafiksäkerheten får på inga villkor bli lidande av det.

Vi tror inte att förslaget som det ser ut nu leder till färre skadade eller dödade i trafiken.

Vårt mål måste vara att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken.

Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på MHF, Motorförarnas Helnykterhetsförbund


Publicerat

i

av

Etiketter: