Det dröjer… LIKBILEN gäller om du ska åka på förbifart Eksjö

Det dröjer. Du får snegla på kistlocket i likbilen för att få en skymt av förbifart Eksjö. Att sänka hastigheterna gör Trafikverket blixtsnabbt på Höglandet men att bygga om och göra säkrare vägar tar årtionden. Nu har dock den efterlängtade förbifart Eksjö kommit ett steg närmare förverkligande.

Ett antal ludditer har ställt sig på fel sida av historien och är emot en förbifart eftersom de tror att det skulle missgynna handeln (Eksjö har ett fåtal butiker i centrum varav många redan nu inte bär sig ekonomiskt). De vill hellre att Eksjöbarnen ska andas dieselångorna från den tunga lastbilstrafiken i centrum i många år till.

Trafikverket har dock varit förankrat i verkligheten precis som riktiga företagare som insett att bra vägar är viktiga för att transportera varor och underlätta pendling.

Nu har också Trafikverket bestämt sig för vilken sträckning som förordas. Det blir en väg som viker av söder om Eksjö vid Abborraviksrondellen, följder rv 32 ett par hundra meter och sedan viker in mellan Kvarnarpasjön och nya husfabriken i Nifsarp i norra Höreda, löper rakt över jord- och skogsbruksmarken fram till Björnshult där invånarna får en ny nära granne i den nya vägen. Vid Björnshult går nya vägen på gamla rv 40 mot Hult.

Vägalternativet har enligt Trafikverket ett mildare ingrepp i landskapet eftersom den undviker intrång i åkermark och ligger längre ifrån bostadshus.

Men många människor kommer hinna dö innan förbifarten blir verklighet. Byggstarten planeras till 2024 (men det beror på den opålitliga budgeten hos Trafikverket). En vägplan och en miljökonsekvensbeskrivning ska nu tas fram.

En förbifart Eksjö väntas spara cirka fem minuter i restid, korta avståndet och minska luftföroreningarna i Eksjö.


Publicerat

i

, ,

av

Etiketter: