DISKRIMINERING: De anmäler Trafikverket, får inte sätta upp skyltar

Tesla Club Sweden och Elbil Sverige har polisanmält Trafikverket på grund av diskriminering, skriver Tibor Blomhäll, President, Tesla Club Sweden ochMagnus Johansson, Ordförande, Elbil Sverige i ett opinionsinlägg.

Som SVT Nyheter Dalarna har avslöjat avslås majoriteten av de ansökningar Trafikverket får in angående vägvisningsskyltar till laddstationer för elbilar.
Samtidigt som det finns tusentals sådana skyltar runt om i landet till bensinstationer.
Vi elbilister känner därför oss diskriminerade av myndigheten då vi förvägras samma service bensin- och dieselbilister har.
För att betona sakens allvar har vi därför polisanmält myndigheten som diskriminerar oss elbilister.

Trafikverket har när vi kontaktat dem hänvisat till ändrade regler som Transportstyrelsen infört år 2007. De skyltar som visar vägen till bensinstationer sattes upp före år 2007, när Sveriges bensinstations-infrastruktur byggdes upp. Nu när en ny infrastruktur håller på att byggas upp hänvisar Trafikverket till ändrade förordningar från Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen själva anser dock att dagens förordningar ger full möjlighet att skylta till snabbladdare, enligt SVT Nyheter. Vi har fått liknande information när vi själva kontaktat Transportstyrelsen.

Vi anser Trafikverket kan inte gömma sig bakom gamla lagar och förordningar för att försvara diskrimineringen. Lika lite som man till exempel kan hänvisa till gamla lagar från 1800-talet för att försvara diskriminering av etniska minoriteter.

Oberoende av påstådda anledningar, oberoende av tekniska lösningar som föreslås som alternativ är själva diskrimineringen i sig ett faktum anser vi. Därför har vi polisanmält Trafikverket.

Vi konstaterar även att förordningen VVFS 2007: 305 från Transportstyrelsen är från år 2007, med en revideringTSFS 2010:172 år 2010. Skylten för laddstationer kom år 2011 och därför nämns den över huvud taget inte i texterna. Man får använda övriga, allmänna paragrafer för att komma till konklusion. Vi ser att till exempel skylten för komprimerad naturgas CNG har en egen paragraf i förordningen och skulle önska att även skylten för elbilsladdning fick en liknande behandling i nästa revidering av förordningen. Förordningen har inte hängt med i tiden.

Vi anser att snabbladdare skall få samma skyltning som bensinstationer. Ingen ska tvingas till att studera kartor innan de kan ge sig av på en långfärd med sin elbil. Precis som bensinstationer är inte snabbladdare målet för någon resa, endast ett sätt att kunna komma vidare. Ingen tvingas memorera gatuadresser till bensinstationer innan hen ska ut och resa med sin bensinbil – varför ska elbilister behöva göra det? Däremot ställer vi inte samma krav på destinationsladdare, som mest är en service på ett ställe vi ändå skulle ha besökt. EU definierar snabbladdare som likströmsladdare med över 22 kW effekt.

/Tibor Blomhäll, President, Tesla Club Sweden

/Magnus Johansson, Ordförande, Elbil Sverige


Publicerat

i

av

Etiketter: