Ekonomi Höglandet

Dyrt och dåligt! Här är gänget som struntar i miljön

Mijövänligt är dåligt och dyrt. Färre än hälften, 48 procent, av Sveriges småföretagare tar hänsyn till miljön när de gör inköp till företaget. Det visar Vismas Affärsbarometer, som bygger på en ny undersökning bland 815 små och medelstora företag i hela landet.

Andelen har sjunkit ytterligare sedan i höstas, då en flerårig trend av stigande miljömedvetenhet bröts.

– Den brutna trenden överraskade i höstas. Att miljöhänsynen sjunkit ytterligare i vår är ännu ett steg i fel riktning. De små och medelstora företagen utgör 99 procent av Sveriges näringsliv och är mycket viktiga aktörer om miljöarbetet ska bli framgångsrikt. Vi får hoppas att de sjunkande siffrorna inte är början på en långvarig negativ trend, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, i ett pressmeddelande.

Knappt en av femton småföretagare, sju procent, rankar miljöpåverkan som det viktigaste kriteriet när de gör sina inköp. Istället anger 45 procent att den aspekten är minst viktig av alla. Högst upp på listan över mest avgörande inköpskriterier hamnar i stället kvalitet följt av pris. 44 respektive 23 procent rankar dessa kriterier som mest betydelsefulla. Fyra av tio småföretagare anger dock att lägre priser på miljövänliga produkter och tjänster skulle öka deras miljöhänsyn.

Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät som besvarats av 815 små och medelstora svenska företag mellan den 1 och 20 april 2017. Enkäten skickades till 14 475 småföretagare över hela landet. Undersökningen har genomförts sedan 2011 och är en indikator på framtidstron bland små och medelstora företag. Detta är trettonde gången barometern tas fram.

Av: Redaktionen, [email protected] Gilla oss på Facebook