Eksjöpolitiker: det är den gamla skolans fel


[adrotate banner=”28″]
”PISA-studien är inte en utvärdering av den nya skolpolitiken, utan spiken i kistan för den gamla”, skriver Emma Carlsson Löfdahl (fp), riksdagsledamot från Eksjö och Ydre, i ett inlägg på Höglandsnytt Debatt på tal om raset för svenska skolan i den senaste mätningen.
[adrotate banner=”27″]
Den internationella undersökningen PISA, som mäter 15-åringars kunskaper inom matematik, naturvetenskap och läsförståelse i ett flertal länder, presenterades i veckan. Den kraftiga nedgången i resultatet är mycket allvarligt. Det är allvarligt för de ungdomar som berörs, allvarligt för skolväsendet och allvarligt för Sverige. Men resultatet var tyvärr väntat.

Det har skett en nedgång av resultaten i den svenska skolan i över 20 år. Det är av den anledningen alliansregeringen har lagt om den svenska skolpolitiken fullständigt och inlett det största reformarbetet sedan den allmänna skolplikten infördes 1842. PISA-studien mäter resultaten i skolan innan den nya skolpolitiken har haft möjlighet att påverka undervisningen och elevernas kunskapsintag.

De elever som deltog i PISA-studien gick i årskurs 9 i mars 2012, när mätningen gjordes, och är den sista årskullen i Sverige som gick igenom hela grundskolan i det gamla skolsystemet. De var den sista årskullen med de gamla läroplanerna, de gamla kursplanerna, den gamla betygsskalan, den gamla skollagen och med få nationella prov.

Sverige ska återhämta resultaten och på sikt komma tillbaka till toppen. Det gemensamma för de framgångsrika länderna i studien är att man tillämpar tidiga betyg, mer av en lärarledd undervisning och har höga förväntningar på eleverna. Det är i denna riktning Folkpartiet och alliansregeringen har genomfört förändringar. Vi har infört en ny skollag med tydligare kunskapsfokus, nya kurs- och läroplaner, tidigare betyg med fler betygssteg, fler nationella prov. Vi har även infört en ny lärarutbildning med djupare ämneskunskaper, insatser i form av kompetensutveckling och möjlighet till karriärtjänster.

Denna förändring, för att öka fokus på kunskap i skolan, inleddes2011. Detta skedde efter ordentliga utredningar, remisser, riksdagsbeslut, fortbildning av lärare, med mera.

En sak som vi ännu inte har gjort något åt är huvudmannaskapet. I början av 90-talet fattades beslutet om att kommunerna skulle ta över ansvaret för den svenska skolan från staten. Det beslutet har fått ödesdigra konsekvenser. Folkpartiet vill att staten ska ha huvudansvaret för skolan, för att ge alla elever i hela landet samma möjligheter att lyckas, deras lärare skäliga löner och Sverige bli ett framgångsrikt kunskapsland.

Vi måste hålla fast vid högre kunskapskrav och högre kunskapsambitioner; mer lärarstöd och mindre eget arbete för eleverna. Vi ska inte återgå till de lösningar, de synsätt och de attityder som under flera årtionden har skapat nedgången. PISA-studien är inte en utvärdering av den nya skolpolitiken, utan spiken i kistan för den gamla.

Emma Carlsson Löfdahl (fp), riksdagsledamot från Jönköpings län


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

2 svar till ”Eksjöpolitiker: det är den gamla skolans fel”

  1. Profilbild för Uppmärksam läsare
    Uppmärksam läsare

    Bra Emma, tack för ett klargörande. Efter detta står det helt klart att sossarna med Stefan Löven i spetsen inte förstår att det är sossepolitik som skapat detta elände i skolan. Huvudmannaskapet borde definitivt fluyttas över till staten igen ty sveriges kommunpolitiker klarar inte av att driva skolverksamheten.

    När den gamla skolpolitiken avlades fram var företagen konkurrenskraftiga eftersom lönekostnader, energikostnader med mera var relativt låga. Det gick att anställa lågutbildad arbetskraft som kunde läras upp för de arbetsuppgifter som fanns inom företagen. Idag är dessa kostnadsposter så höga att företegen inte har råd att utbilda lågutbildade därför ställs betydligt högre kunskapskrav idag. De som anställs måste helt enkelt kunna producera med hög kapacitet redan dag ett på jobbet. Sossarnas gamla skolpolitik där kommunerna får vara huvudmän för skolan duger inte i dagens samhälle. Stoppa nedmonteringen, förstatliga skola och ta makten över skolan från kommunpolitikerna och ryck bort pengarna som kommunen får för att driva skola då kommer utbildningen bli bättre och effektivare. Idag satsar kommunerna hellre miljontals kronor på bredband och idrottsarenor istället för på barnens skolgång. Det måste bli ett slut på detta.

    En röst på Aliansen 2014 tryggar banrnens kunskapsuppbyggnad.

  2. Profilbild för ÅkeTGrönqvist
    ÅkeTGrönqvist

    Den internationella undersökningen PISA mäter 15-åringars kunskaper inom områden som matematik, naturvetenskap och läsförståelse. Emma Carlsson Löfdahl (fp) kan kanske behöva påminnas om att under de åren dagens 15 åringar gått i skolan har utbildningsministern kommit från hennes eget parti. När man själv misslyckas är den enklaste vägen att skylla ifrån sig istället för att stå upp och erkänna misstagen.