ENKELT – Så kan 80 procent av flygets utsläpp försvinna

Inrikesflyget i Sverige släppte förra året ut 544 400 ton koldioxid, enligt nya siffror från Naturvårdsverket. Men utsläppen skulle kunna minska med 436 000 ton, om flygplanen i stället tankades med förnybart bränsle gjort på svensk skog. Det visar en beräkning som Cleantech-företaget SEKAB E-Technology har gjort.

– I dag är det fullt möjligt att flyga på bränsle som är gjort av skog i stället för olja. För att det ska bli verklighet i stor skala krävs politiska initiativ och investeringar i grön teknik, säger Thore Lindgren, vice vd för SEKAB E-Technology, i ett pressmeddelande.

Förra året gjordes 128 683 inrikesflygningar i Sverige, enligt siffror från Trafikanalys. Sammanlagt släppte resorna ut 544 400 ton koldioxid, där ursprunget är flygbränsle gjord på fossil olja. Men utsläppen skulle kunna minska med 80 procent till cirka 109 000 ton, genom att i stället flyga på biobränsle gjort av förnybara råvaror.

Bioflygbränsle kostar i dag tre till fyra gånger mer än fossilt bränsle. Orsaken är att det inte sker någon storskalig produktion.

– Politiska incitament behövs för att få igång en marknad för förnybart flygbränsle. Sverige har gott om hållbar råvara och därmed en enorm potential att satsa på detta. Enbart restprodukterna från skogsindustrin räcker och blir över för att förse hela det svenska inrikesflyget med bränsle, säger Thore Lindgren.

I dag sker i princip alla flygresor med bränsle helt baserat på fossila råvaror. Det finns teknik som möjliggör produktion av förnybart flygbränsle från exempelvis sågspån och andra restprodukter från skogsindustrin.

Förnybart bioflygbränsle kan blandas i fossilt flygbränsle. Än så länge är maxgränsen för iblandat biobränsle 50 procent i kommersiellt flyg, men en del militärflygplan flyger redan på 100 procent.

Bakgrund förnybart flygbränsle

  • Redan 2007 genomfördes en flygning på 100 procent förnybart flygbränsle. Det var en flygning mellan Nevada och Florida, tvärsöver hela USA.
  • Det svenska flygbolaget BRA gjorde 2015 sin första flygning med förnybart bränsle. BRA flög på 48 procent förnybart bränsle mellan Bromma och Visby.
  • Sedan i somras blandar BRA förnybart bränsle i alla avgångar från Halmstad.
  • 2015 blev Karlstad flygplats blev den första flygplatsen i Europa att erbjuda tankning av förnybart flygbränsle för kommersiella flygningar.
  • Ett tiotal flygbolag har genomfört kommersiella flygningar med förnybart flygbränsle.

Publicerat

i

, ,

av

Etiketter: