Ett dråpslag att lägga ner Försäkringskassans servicekontor

Statens myndigheter blir alltmer otillgängliga, i synnerhet för de två miljoner medborgare som bor utanför städerna eller av olika skäl inte kan använda sig av den teknikberoende servicen.

Bemannade kontor koncentreras i allt högre grad till större tätorter – om de alls finns kvar.

 

Nästa stora nedläggning drabbar ännu fler människor. Försäkringskassan planerar att lägga ner de lokala servicekontoren runt om i landet. Det är en följd av att regeringen tvingar myndigheten att spara drygt 300 miljoner kronor fram till 2013.

 

Det blir allt svårare för människor att bo i glest befolkade regioner. Om förslaget blir verklighet innebär det ytterligare ett dråpslag mot ett glesbygdslän som Jönköpings län.

 

Personer med särskilda behov, äldre och funktionshindrade, som kan behöva hjälp med att exempelvis fylla i blanketter, kommer nu inte längre att ha ett servicekontor på rimligt avstånd. Det är förödande, eftersom det är de mest utsatta i samhället som drabbas. 

 

Utvecklingen av att samordna servicen i gemensamma servicekontor har gått för långsamt och genomför försäkringskassan sina planer så faller grunden för många kontor med stor risk för att även den andra servicen försvinner.

 

Varje kommun borde ha minst ett statligt servicecenter. Det är i högsta grad angeläget att staten tar ansvar för att upprätthålla en fungerande grundservice i hela landet. Medborgare runt om i Sverige måste inom rimliga avstånd kunna få kontakt med personal från exempelvis Skattekontoret, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Det personliga mötet är avgörande för människors möjligheter av att ta del av myndigheters service och känna sig respekterade.

 

Regeringen har under de senaste åren genomfört stora, och snabba, förändringar i sjukförsäkringen samtidigt som man sparar in på den myndighet som ska administrera sjukförsäkringen och fatta beslut som påverkar många enskilda människor.

 

Borgerliga företrädare försöker som vanligt lägga över ansvaret på Försäkringskassan. Men det är inte myndigheten och deras anställda som orsakat problemen. Ansvaret ligger på regeringen.

 

Regeringen måste nu börja ta ansvar för effekterna av sin politik. Det ligger nu på socialförsäkringsminister Ulf Kristersson att snabbt ta initiativ för att avvärja den hotande nedläggningen av Försäkringskassans lokala servicekontor.

 

Vi anser att Sveriges regering ska kunna garantera en godtagbar och enhetlig servicenivå i hela Sverige.

 

HELENE PETERSSON (S)

Stockaryd

Riksdagsledamot Konstitutionsutskottet

 

 


Publicerat

i

av

Etiketter: