EXTRA: STORT BILDREPORTAGE från järnvägsbygget i Mariannelund

Ett unikt järnvägsbygge pågår på Höglandet. Höglandsnytt har naturligtvis varit på plats och kan nu publicera unika bilder.

I utkanten av Mariannelund sliter riktiga karlar med att lägga räls efter urspårningen i förra veckan. Svetten lackar och musklerna spänns.

Det urspårade loket står fortfarande kvar på olycksplatsen uppställt på en speciallastbil. Godsvagnarna och lasten är dock bortforslade. Foto: Höglandsnytt

Järnvägen läggs till stor del för hand. Rallarna sliter med att slå i syllarna och passa in skenorna på banvallen som också den måste restaureras efter den stor urspårningen.

Ny räls måste läggas på en sträcka av ca 200 meter. Flera av de gamla skenorna visade sig vara nästan 90 år gamla. På fredag är planen att rälsen ska vara lagd och tågtrafiken ska komma igång nästa vecka. Foto: Höglandsnytt
Hjältarna. Musklerna. Männen. Riktiga rallare sliter i 30 graders värme och stekande sol. De lägger rälsen för hand och spikar fast syllarna med slägga. Foto: Höglandsnytt
Saneringen pågår fortfarande i Bruzaån som flyter bara en meter från olycksplatsen. Foto: Höglandsnytt
Räls saknas ännu på en bra bit av spåret. Banvallen ska också täckas med makadam, unikt för sträckan som annars består av löst grus från Mariannelund och SJs gamla grusgrop. Foto: Höglandsnytt
Nya slipers läggs under skenorna, unikt för järnvägssträckan där sliprarna annars är uråldriga och slitna. En ny väg har byggts av Mariannelundare för att möjliggöra bärgning av tåget och järnvägsbygget. Foto: Höglandsnytt

Publicerat

i

, , ,

av

Etiketter: