Fiasko för nya tåglinjer – få resenärer, miljonförluster

De nyinsatta tågen mellan Nässjö och Växjö och Nässjö och Oskarshamn visar fiaskoartad utveckling. Tågtrafiken till Oskarshamn har gått med miljonförlust.

För drygt ett år sedan öppnades tågtrafiken mellan Nässjö och Oskarshamn upp igen efter flera års uppehåll. Tre tågpar om dagen har gått hela vägen till östkusten (istället för som tidigare endast till Hultsfred) men resenärerna har varit få. Linjen har gått med ett underskott på 12 miljoner kronor och endast en bråkdel av kostnaderna täcks av biljettintäkterna.
”Det skulle vara billigare att köra alla resenärerna i taxi från Oskarshamn till Hultsfred än med tåg”, misstänker landstingsrådet i Kalmar län, Christer Jonsson (c) i Barometern.
Kalmar länstrafik (som står för de stora kostnaderna) tror på att fler avgångar skulle göra tåglinjen mer attraktiv. Ett problem är att avgångarna inte varit anpassade för arbetspendling och inte ens för Gotlandsfärjornas tider.

Satsningen på nygamla stationer mellan Nässjö och Växjö har också gått dåligt i flera fall. Visserligen verkar tågstoppet i Lammhult ha blivit en succé men resenärerna från Moheda är få, enligt uppgifter till SR Kronoberg, och de dryga 50 miljoner som stationerna kostade var nästan dubbelt så mycket som planerat.

[Redaktion]


Publicerat

i

, , ,

av

Etiketter:

Kommentarer

2 svar till ”Fiasko för nya tåglinjer – få resenärer, miljonförluster”

  1. Profilbild för Sven F.
    Sven F.

    Hur sjutton kan det kosta 50 miljoner att bygga två stationer?? Spåren låg ju redan där och man har väl knappast byggt några flådiga stationshus antar jag…

    1. Profilbild för Tommy
      Tommy

      Kan bero på att dom jobbat på pris, brukar bli dubbelt så dyrt än om dom jobbat på time!