”Aktivitetsbaserad lärmiljö, flexibilitet, valmöjligheter i fokus, nya mötesplatser, utveckla sociala färdigheter, ett landskap i olika höjder, skapa rum i rummet etc… Flosklerna flyger omkring på fikonspråk när skolledning och inredningsföretag försöker förklara hur nya Runnerydsskolan ser ut.
På Runnerydsskolan i Nässjö välkomnades eleverna till en hösttermin i nya lokaler. Det första spadtaget togs i januari 2016. Sedan dess har Runnerydsskolan genomgått en stor förändring. Om- och tillbyggnaden av skolan kommer att vara helt klar först 2018, då med kapacitet att ta emot 600 elever, från förskoleklass till årskurs sex.
D nya lokalerna skiljer sig på många sätt från tidigare skolmiljöer.
– Ett av målen med den nya skolan är att ge alla elever samma förutsättningar att lyckas, samt att skapa nya mötesplatser där sociala färdigheter kan utvecklas. Inredningen är förankrad i satsningen Framtidens skola och det känns bra att kunna erbjuda något nytt. Något annat än traditionella bänkar och stolar, säger Jessika Franzén, rektor år F-3 på Runnerydsskolan, i ett pressmeddelande.
”Det är en så kallad aktivitetsbaserad lärmiljö som introducerats. Navet i inredningen är flexibilitet och valmöjlighet. Klassrummens inredning får formen av ett landskap i olika höjder vilket gör att man får både akustiskt och visuellt skydd från andra och kan skapa rum i rummet. Inredningen bidrar till en differentierad undervisning där det finns möjligheter att arbeta i de funktioner som lärandet kräver”, säger, i ett pressmeddelande, Joakim Wahlstedt på Input interiör i Jönköping som levererat inredningen till Runnerydsskolan.