Förlsag till Alliansen i Maramö: säg ja till Europabanan

”När ni funderar på lämpligt gemensamt regerings-utspel vid samtalen i Maramö så finns bra förslag: förverkligande av höghastighetsjärnvägen Europabanan”, menar landstingspolitikern Esse Petersson (fp).

[adrotate banner=”6″]
Allianspartiledarna är välkomna till Småland och Värnamo.
När ni funderar på lämpligt gemensamt regerings-utspel vid samtalen i Maramö så finns här två bra förslag:
1. Förverkligande av höghastighetsjärnvägen Europabanan med ny station i Sydsvenska kryssert, Värnamo (Europabanan – Kust till Kustbanan – E 4-an – RV 27).
2. Förverkliga det direkta statliga ekonomiska stödet till Vandalorum, konst- och designcentrum i Värnamo för hela Norden ( både tidigare S-regering och företrädare för dåvarande opposition nuvarande regering utlovade årligt stöd på ca 8 milj. kr.) nu är det hög tid att besluta och börja utbetalningarna av dessa medel, åtminstone delar som motsvarar den del som förverkligats av hela projektet.
Obs! Ta en rundtur och besök Vandalorum och Sydsvenska krysset. Obs!  Detta är unika och viktiga framtidsprojekt för en bra utveckling i denna region och för hela Sverige!
Esse Petersson (fp), landstings- och regionpolitiker

Publicerat

i

, ,

av

Etiketter:

Kommentarer

Ett svar till ”Förlsag till Alliansen i Maramö: säg ja till Europabanan”

  1. Profilbild för Vicke
    Vicke

    Beklämmande att politikerna ännu inte har lagt planerna med höghastighetståg på is. Vad finns det för mening egentligen att ha svindyr höghastighetsjärnväg med tåg som går i 350 km/h. Detta visar väl om inte annat att dagens politiker fortfarande är lika fartblinda som på 80-talet. Bara underhållskostnaderna för tåg och räls kommer att bli skyhöga för att kunna bibehålla säkerhetsmarginalerna för en sådan hastighetsstandard. Detta eftersom tidens tand och det svenska klimatet tär hårt på alla sorters vägar.

    Vi har ju stora problem redan idag med eftersatt underhåll av det befintliga spårnätet och snabbtågen som trafikerar dessa. Och då pratar vi om hastigheter runt ”bara” 200 km/h. Lösningen är istället att man bygger fler alternativa järnvägssträckningar, men med dagens billigare och beprövade järnvägsteknologi för tåg upp till max 250 km/h.

    När vi ändå pratar om farter så passar det väl bra med ett mindre utopiskt förslag som att höja hastighetsgränsen till 140 km/h på motorväg?