Framtiden är här: näthandeln med mat ökar med 1,7 miljarder kr

Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter att växa starkt. Under 2016 ökade försäljningen med 30 procent jämfört med 2015. Under 2017 väntas handeln växa med 30 procent och omsätta 7,2 miljarder kronor, visar rapporten Digital mathandel genomförd av intresseorganisationen Svensk Digital Handel.

Rapporten beskriver konsumenternas beteenden, attityder och åsikter samt marknadens storlek och utveckling. På fem år är ökningen 250 procent. Under 2016 handlade var fjärde svensk konsument mat på internet och ingen annan bransch på nätet nådde upp till livsmedelshandelns försäljningsökning om 30 procent.

För 2017 är prognosen att den digitala mathandeln växer med 30 procent. Detta motsvarar den högsta ökningstakten i kronor och ören någonsin, 1,7 miljarder kronor, men fortfarande motsvarande en andel av den totala livsmedelsförsäljningen på bara 2,4 procent.

– Den starka tillväxten grundar sig i att i stort sett samtliga stora aktörer satsar kraftigt på marknadsföring, utökar sina upptagningsområden och fortsätter investera för att öka sin kapacitet. Detta sker samtidigt som en allt större andel av svenskarna e-handlar livsmedel och dessutom blir allt mer lojala med den digitala mathandeln, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande


Publicerat

i

,

av

Etiketter: