Här är gänget som vägrar använda Swish

Mobila betalsätt fortsätter att öka med Swish som ledstjärna i Sverige. Nästan var tredje svensk använder Swish för att betala på nätet.

Nätbetalningsbolaget DIBS, mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att intervjua svenskar. I Sverige har Swish etablerat sig rejält med nästan sex miljoner anslutna användare och kännedomen är nu otroliga 97 procent. Mer än två tredjedelar av svenskarna har använt appen.

Efter initiala problem med att lansera appen som betalsätt vid e-handel har Swish nu etablerat sig relativt väl. Nästan var tredje svensk (28 procent) använder nu Swish som betalsätt vid e-handel. Swish är dock fortfarande efter Paypal som funnits längre − var tionde svensk föredrar Paypal vid betalning på nätet jämfört med sex procent för Swish. Det är dock omvänt för mobil e-handel där 15 procent av svenskarna föredrar Swish jämfört med 10 procent för Paypal.

Andelen som använder Swish för att betala på nätet är högst bland allra yngsta (35 procent) och faller sedan något med åldern, och är minst bland de allra äldsta (66-74 år). Men i denna åldersgrupp har ändå nästan var femte använt betalsättet vid e-handel. Detsammma gäller för vilket betalsätt man föredrar vid e-handel − Swish är högst bland de allra yngsta med 14 procent och lägst bland de allra äldsta med blott 2 procent. De allra yngsta föredrar också betalsättet klart mest när de handlar mobilt med nästan en fjärdedel.

– Swish var 2016 års fiasko med en rekordstor nedtid på över ett halvår för webbutikerna som var anslutna. Troligen kommer vi kunna utse Swish till e-handelns succéhistoria när vi sammanfattar 2017. I takt med att allt fler köp sker via mobilen bedömer vi att andelen som föredrar Swish kommer öka på bekostnad av andra betalsätt men främst direktbetalning − kort och gott eftersom konsumenterna tycker att det är överlägset enklast, säger Patrik Müller, E-handelsexpert på DIBS Payment Services, i ett pressmeddelande.

 

Uppgifterna kommer från DIBS årliga rapport Svensk E-handel. Rapporten är baserad på en undersökning av YouGov som genomfördes under det andra kvartalet 2017 och som bygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare i Sverige. Rapporten innehåller även data från DIBS egna databas baserat på transaktioner hos många tusentals anslutna webbutiker, samt kunskap från DIBS e-handelsexperter.


Publicerat

i

av

Etiketter: