Har du fått bluffaktura? Så här gör du

Blufföretagen och personerna bakom fakturorna hittar hela tiden nya vägar, och förutom traditionella fakturabedrägerier är vd-bedrägerier, som innebär att bedragare utger sig för att vara företagets vd, något som ökade under 2016.

– Detta drabbar alla delar av samhället: privatpersoner, företag och organisationer. Till exempel har 90% av alla anställda i en organisation möjlighet att göra inköp, vilket medför att bedragarna potentiellt kan nå ut till väldigt många olika personer på ett företag, säger Jone Sølvik, vd på betalningskontrollsbolaget Inyett, i ett pressmeddelande.

De vanligaste formerna av fakturabedrägerier sker via aggresiva telefonsamtal från säljare som hotar med betalningsanmärkningar, massutskick som är utformade som fakturor för betalning för tjänster där betalaren knyts till ett dyrt och långt avtal och bedrägeri via mail, sociala kanaler och/eller dataintrång.

– Så fort man är osäker eller har en dålig magkänsla bör man kontrollera fakturorna och leverantörerna djupare. Genom att lägga några minuter extra inför eventuellt inköp eller upplägg i leverantörsregister ökar man säkerheten drastiskt, säger Jone Sølvik,

Så här gör du om du blir drabbad

1. Om du har fått en faktura som är felaktig skall du i första hand kontakta företaget via mejl eller fax och bestrida kravet. Det är viktigt att du har ett datum för bestridandet. Skicka en kopia till Svensk Handel. Tänk på att inte i något av fallen underteckna meddelandet.

2. Faktura från företag som du har varit i kontakt med, men om du anser att fakturan inte överensstämmer med överenskommelsen som ni gjort:

Kontakta företaget och begär rättelse. Be att företaget skickar en kopia på avtalet/inspelningen. Saknas avtal som styrker kravet, eller om det är omöjligt att komma i kontakt med företaget skriver du följande text rakt över underlaget:
”Motsätter mig betalningsansvar eftersom fakturan inte stämmer med överenskommelsen, Svensk Handel informerade.”


Publicerat

i

,

av

Etiketter: