HÄRLIGT – Snart kan du bajsa på tåget igen


Med internationella mått mätt väldigt långsamma X2000 har sedan 1990 rullat cirka 32 miljoner mil i Sverige. Nu uppgraderas tåget med ny teknik som höjer driftsäkerheten, meddelar SJ.

Bland annat byts all kraftelektronik som omvandlar och distribuerar den elektriska energin från kontaktledningen. X2000 utrustas även med det senaste tågdatorsystemet som ger möjlighet till avancerad fjärrdiagnostik.

– Beslutet att bygga om vilar på en bedömning av de tekniska och hållbarhetsmässiga aspekterna. Om du har sparat en hemdator från början av 90-talet och försöker koppla ihop den med en modern laptop, så får du en bild av vilken omfattande teknisk uppdatering vi gör, säger Arvid Fredman, Chef för Fordonsteam X2000, i ett pressmeddelande.

All högspänningsutrustning byts och nya transformatorer, för ökad tillförlitlighet, installeras. De nya systemen blir även redundanta för att kraftigt minska antalet stoppande och driftstörande fel.

Nya X2000 förses med den senaste versionen av tågdatorsystemet (Train Control and Management System).
Den nya hälpkraftsutrustningen gör att fläkthastigheter i kylsystemet anpassas efter det faktiska kylbehovet – förutom bättre energieffektivitet så blir loket blir tystare. Det ökar trivseln för både lokföraren och resande som väntar på perrongen.

Ny högspänningsutrustning innebär också att tågets klimatsystem och 220 V- system kan förnyas.

-Tåget får samma prestanda som tidigare. X2000 och kommer att fortsätta vara det snabbaste tåget i Sverige, säger Arvid Fredman.

Parallellt med den tekniska uppgraderingen byggs även hela interiören i tågen om, med bland annat helt nya stolar, innerdörrar och toaletter.


Publicerat

i

, , ,

av

Etiketter: