Höglandet en avkrok men Småland airport på rätt väg

Tidigare i veckan tillkännagav Småland Airport i Växjö att två nya flyglinjer öppnas i vår. En linje till Mallorca och en intressant nysatsning på trafiken till Köpenhamn med ett utstuderat upplägg på tidig morgonavgång och sen kvällsankomst. Flygplatschefen Ulf Axelsson talade om att flyglinjen kommer innebära tillväxt för lokala företag. Hur kan en avgång per dag från en liten regional flygplats leda till tillväxt kan man undra? Jo om vi backar några månader får vi ett svar.

I november ifjol samlades företrädare för Smålandslänen i Ronneby för en presentation av OECDs rapport över Smålands och Blekinges förutsättningar.
OECDs utredningsteam backade inte för sanningen: ”Det tar väldigt lång tid att komma hit från en plats inte så långt borta”, var en klarsynt slutsats.
Småland måste helt enkelt få bättre kommunikationer. För det första till omvärlden. För de lokala företagen är det viktigt med snabba kommunikationer och här är Småland Airport satsning verkligen ett steg i rätt riktning. Europa tur och retur över dagen med byte på Kastrup reducerar kostnader och effektiviserar möten och affärer.

Katastrofala kommunikationer
För det andra måste de interna kommunikationerna bli bättre. E4an går rakt genom länet, Stambanan skär rakt genom Höglandet och Jönköpings län är ett av de järnvägstätaste. Men ändå är kommunikationerna ofta katastrofala:
•    Krösatågen mellan Nässjö och Mariannelund/Oskarshamn har bland Sveriges lägsta genomsnittshastigheter. Gångtiden har förlängts med flera minuter på ett par år.
•    Långsamt är också ledordet för järnvägstrafiken mellan Jönköping och Nässjö, tillväxthämmande för både Höglandet och Jönköping.
•    Eksjö som har en med sina mått mätt oerhörd inpendling har inte fått motsvarande status när det gäller kollektivtrafik.
•    De dåliga vägarna mellan Nässjö och Eksjö och mellan Eksjö och Tranås ger alltför långa körtider.
•    Länet blir effektivt delat itu på grund av de undermåliga förbindelserna mellan Finnveden och Höglandet.
Exemplen kan göras fler men möjligheterna är stora om bara kommunikationerna kan förbättras. Se bara på terminalerna i Vaggeryd och Stockaryd.

En resa genom Jönköpings län därför en resa mellan avkrokar som paradoxalt nog ligger centralt i södra Sverige.
Någonstans torde finnas pengar till dubbelspår mellan Nässjö och Jönköping, upprustade järnvägar från Nässjö mot Vagggeryd, Vetlanda och Mariannelund och ombyggda vägar till och från Eksjö. Men i dagens Sverige är det inte lätt att få några skärvar till infrastruktur från staten om satsningen inte görs i storstadsområden eller om redan hårt ansträngda små kommuner skjuter till.
Även om vi Höglandsbor är vana vid det här laget kan vi inte fortsätta leva under dessa förutsättningar i en avkrok.

Höglandsnytt 3e feb

Ledar-PS:
”Vi konkurrerar inte med tåget utan är ett alternativ till bilen”, sa Ulf Axelsson när Köpenhamndslinjen presenterades. Det klingar lite falskt när transporter till flygplatsen nästan uteslutande måste ske med bil.


Publicerat

i

, ,

av

Etiketter: