Höglandet ska inte ha någon ambulanshelikopter


[adrotate banner=”28″]
”Småländska höglandet och Vättern i all ära, men några fjäll och skärgårdar är det väl inte vi talar om. Tankarna på en ambulanshelikopter i länet är ett strategiskt feltänk”, skriver företrädare för folkpartiet i ett inlägg på Höglandsnytt Debatt som en reaktion på kristdemokraternas önskan om en ambulanshelikopter.
[adrotate banner=”27″]
Småländska höglandet och Vättern i all ära, men några fjäll och skärgårdar är det väl inte vi talar om. Tankarna på en ambulanshelikopter i länet är ett strategiskt feltänk såväl ekonomiskt som praktiskt då det vare sig innebär mer tillgänglig eller särskilt tryggare akutsjukvård för länets invånare.

Som kandidater för Folkpartiet i länet vill vi istället höja ambitionen med ambulanssjukvården genom att satsa på ytterligare en bil dagtid i var länsdel. För en årlig satsning på 4 miljoner kan vi ta ett konkret steg mot att nå 90% av alla akuta ambulanslarm inom 20 min. Genom att förstärka länets tre delar med ytterligare en ambulans var skulle ambulanssjukvården direkt vässas och bli än mer tillgänglig för de länsinvånare som varje dag ska kunna lita på att ambulansen kommer i tid då den behövs, och det för en bråkdel av kostnaden för att driva en ambulanshelikopter i länet.

Att gräva ner investeringskostnader motsvarande 68 miljoner och med en årlig driftskostnad på 35 miljoner i en ambulanshelikopter skulle inte innebära någon ökad tillgänglighet till ambulanssjukvård för länets invånare. En sådan investering skulle främst binda upp enorma resurser som kunde användas inte bara till fler ambulanser utan även ge pengar över till annan vård.

Vidsträckta och otillgängliga
De geografiska miljöer som idag ambulanshelikoptrar verkar i handlar om vidsträckta och otillgängliga områden med fjäll eller skärgård. I vårt län skulle en helikopter endast kunna användas för längre transporter till andra regioner, det skulle inte innebära något mervärde inom länet. I Jönköpings län har vi ett väl utbyggt vägnät som lämpar sig bra för att med ambulansbilar bygga en organisation som snabbt och med relativt korta utryckningsvägar säkrar god tillgång till akut vård för invånarna.

Närheten till ambulanssjukvård för invånarna bygger idag på att ambulanser ständigt rullar på länets vägar med en spridning som kortar avståndet i tid till den som behöver vård. De nationella rekommendationerna för akuta, sk. prio 1-larm, ligger idag på att 80% av patienterna ska nås inom 20 minuter, ett mål som idag hotas av ökande övriga transporter som tynger ambulansorganisationen, transporter där patienterna riskerar få vänta allt längre. Detta vill vi ändra på. Varje minut patienten väntar på akutsjukvård riskerar bli ökade behov av sjukvård och rehabilitering över tid samt onödigt lidande för den enskilda människan. En sådan prioritering på tre fler ambulanser gynnar länets medborgare betydligt bättre än den av kristdemokraterna föreslagna satsningen på en dyr helikopter.

Lena Skaring Thorsén, Jönköping
Esse Colvås, Värnamo
Jimmy Henriksson, Aneby
Toppkandidater på folkpartiets listor till landstingsvalet


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

Ett svar till ”Höglandet ska inte ha någon ambulanshelikopter”

  1. Profilbild för Ambulansen i Stockholm
    Ambulansen i Stockholm

    Ni har tyvärr helt fel i detta. Den största vinsten med en ambulanshelikopter är inte tiden fram till en patient, för i ett läns som Jönsköpings kommer ofta en ambulans vara först, då ambulanshelikoptern finns längre bort.

    Den största vinnsten är att de patienter med absolut livshotande tillstånd, snabbt kan komma under avancerad specialistvård. Med en helikoptertransport kan man tjäna uppemot 70% av ”vägambulansen körtid. Denna tid kan vara helt avgörande för att rädda en svårt sjuk eller skadad människas liv. Att inte ge sina länsinnevånare denna möjlighet är för mig en stor gåta. Tänk om, tänk rätt.