”Järnvägarna runt Vetlanda har potential”

Det finns järnvägsspår i tre riktningar från Vetlanda. Spåret mot Nässjö är OK men behöver en mötesplats. Spåret mot Kvillsfors/Pauliström/Järnforsen är OK för godstrafik. Spåret mot Åseda är också OK för godstrafik men behöver rustas.

Men kan man få ut mer av de spår som finns? Det var den fråga tekniska nämnden i Vetlanda ville ha svar på när man bad konsulten Tomas Arvidsson i Vaggeryd granska förutsättningarna. Han presenterade på fredagsförmiddagen sina bedömningar i en dragning för politiker från Vetlanda, Hultsfred och Uppvidinge, de tre berörda kommunerna.

Och svaret då? Jodå, större optimist har man ju hört. Både Nässjöterminalen, som i princip har slagit i taket, och Vaggerydsterminalen, som kan ta emot ökad trafik, låg liksom som en skugga över hela utredningen.

Persontrafik på linjerna från Kvillsfors och Åseda kunde man enligt utredare Arvidsson glömma bort. Det skulle bli för dyrt.

Godstrafiken från dessa båda spårtarmar kunde helt visst ha sitt berättigande även om den krävde en upprustad bangård i Vetlanda. Och det där mötesspåret i Rödjenäs, ja, det var kanske inte helt nödvändigt om godstrafiken gick på andra tider. Det vore förresten inte helt fel om man kunde få en eldsjäl att starta ett eget short-lineföretag för att dra vagnar, i varje fall från Åseda och Kvillsfors, menade Tomas Arvidsson.

[adrotate banner=”6″]

Från Hultsfreds sida menade man att det hade varit en klar fördel om man med järnvägens hjälp kunnat få bort de hundra lastbilarna per dag från Järnforsens gator med gods till Planja. För att det ska lyckas måste man garantera långtradarpunktlighet.

Från Vetlandas sida var det bara kommunalrådet Gunilla Hjelm och oppositionsrådet Jan Johansson som framförde åsikter, som uppmuntrade till fortsatt tågfunderande. Och även utredare Arvidsson medgav att järnvägarna runt Vetlanda har en potential – med eller utan mötesplats i Rödjenäs.

”Diskutera och samarbeta med Trafikverket och det lokala näringslivet”, var hans till inte förpliktande rekommendation.

Men kunde Fattigsverige kring förra sekelskiftet skapa det järnvägsnät, som än i dag är samhällets pulsåder, kanske också Vetlanda med samarbetspartners skulle kunna skapa några futtiga mil trafikerbar järnväg för något annat än turistdressiner.

[adrotate banner=”7″]


Publicerat

i

, ,

av

Etiketter: