KLART: Då kan höghastighetsjärnvägen vara färdig på Höglandet

Under onsdagen redovisade Sverigeförhandlingen hur de ser på utbyggnaden av höghastighetsbanan. Hur det än blir kommer Höglandet att få nytta av snabbtågen tidigt även om det kanske dröjer till år 2064 innan hela banan är färdig.

Skräckscenariot är att snabbtågsjärnvägen, men konventionell statlig finansiering, inte står klar förrän i mitten av 2060-talet, långt efter att de flesta av dagens beslutsfattare är döda. Sverigeförhandlingens företrädare förordar därför att det lånas upp pengar till bygget. Då kan järnvägen stå klar år 2035, om 18 år.

Sverigeförhandlingen vill också att hela järnvägen byggs samtidigt. Det finns annars förslag från beslutsfattare att bygga järnvägen i etapper.

För oss är det uppenbart att vi måste bygga båda sträckorna samtidigt och lösa finansieringen på annat sätt än med bara anslag. Går vi anslagsvägen kommer systemet att vara på plats tidigast år 2064. Med en lånefinansiering har vi banorna på plats ca 2035, säger Sverigeförhandlingens huvudförhandlare HG Wessberg i ett pressmeddelande.

– Det här är en satsning på hela vårt järnvägssystem. Vi behöver nya spår som avlastar de slitna och överbelastade gamla stambanorna och som garanterar ett snabbt och pålitligt resande. Men det är också ett samhällsbygge för fler bostäder, större arbetsmarknadsregioner och ökad tillväxt, säger Sverigeförhandlingens Catharina Håkansson Boman.

Under onsdagen har Sverigeförhandlingen presenterat följande:

• Bygg ut hela systemet skyndsamt. Sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö bör byggas ut samtidigt.

• Bygg en kopplingspunkt i Hässleholm för att få ett effektivare nyttjande av de fyra spåren söder om Hässleholm. Därmed skapas mer plats för godståg och regionaltåg.

• Trafikverket bör fortsätta utreda behovet av fler spår närmast storstäderna samt fullfölja planeringsarbetet skyndsamt för båda sträckningarna.

– Regionförstoringseffekter uppstår först när regioner kopplas samman. Att bygga halva järnvägen betyder inte att man får halva nyttan, säger Catharina Håkansson Boman.

Om beslutet trots allt blir en utdragen utbyggnadstakt är järnvägen klar tidigast år 2064, men sannolikt senare. Om så blir fallet bör utbyggnaden av en hel sträcka från ändpunkt till ändpunkt prioriteras, anser Sverigeförhandlingen. Detta för att höghastighetståg ska trafikera sträckan. Utifrån de kriterier som ställts upp bör sträckan Stockholm–Göteborg byggas först. I så fall behöver en provisorisk kopplingspunkt byggas på lämplig plats mellan Linköping och Jönköping. Den gör det möjligt för tåg Stockholm–Malmö att utnyttja den nya järnvägen mellan Järna och kopplingspunkten, och söder där om använda Södra stambanan.


Publicerat

i

, ,

av

Etiketter: