Kommunikationshistoria i Stockaryd | Höglandsnytt
Nyheter

Kommunikationshistoria i Stockaryd


Det skrevs historia – igen – i Stockaryd vid södra stambanan på tisdagsförmiddagen. 35 år efter det att politiker utan visionärt tänkande lade ner lokaltrafiken togs första spadtaget för att reguljär genomgående trafik ska komma igång igen.

I Stockaryd flyttas befintliga Krösatågsperronger ett par hundra meter norrut till ett läge ungefär där de fanns förr. Den 4 januari nästa år, om lite drygt två månader, kan växjöbon utan besvär ta sig till Stockaryd, lika enkelt som jönköpingsbon reser söderut, dock utan byte. Tågen Jönköping-Alvesta blir genomgående – förhoppningsvis ska de snart kunna fortsätta till Växjö.

Den möjligheten är något som Sävsjö kommun kämpat för länge. Men det har varit motigt. Trafikverket hade ju inga pengar. Det var inte förrän alla kommunerna längs projektets väg lovat förskottera de många miljonerna som man kom igång. Förutom i Stockaryd blir det stopp också i Lammhult och Moheda.

Men när pengarna kommer tillbaka står skrivet i stjärnorna.

Det gjorde inget att vädret var rätt miserabelt i Stockaryd, när det första symboliska spadtaget skulle tas. Alla var glada att man baxat projektet så här långt. Allra gladast var nog förskolebarnen som fått biträdande regionchefen Jens Möllers uppdrag att agera ba(r)narbetare och skyffla iväg små skopor sand.

Dessförinnan hade Jens Möller gett en kort historisk bakgrund:

*År 1864 kom järnvägen till Stockaryd;*År 1933 elektrifierades banan;*År 1953 blev dubbelspåret kloart;*År 1976 upphörde lokaltrafiken;*År 1997 började Krösatågen gå till/från Stockaryd;*År 2012 den 4 januari tas nästa steg i utvecklingen.

Monica Haider representerade Regionförbundet Södra Småland och konstaterade kort att stockarydsprojektet får en mycket stor betydelse för kontakterna mellan de båda regionerna.

Ingvar Jarfjord, kommunfullmäktiges ordförande i Sävsjö, uppehöll sig även vid vikten av goda kommunikationer för en utvecklad infrastruktur.

Regionstyrelsens ordförande i Jönköpings län, Bengt Dahlqvist, menade att en utvecklad trafik ger orten en attraktivitet, som får den att växa – och människor att bo kvar.

Och så var det dags för barnen att ösa sand.

Sen började maskinerna att mullra, dignitärerna gick ner till Stockarydskällaren för en närande lunch medan populasen med glädje tog emot den kaffekopp med bulle som Bror Andersson med fru bjöd på inne i den gamla stationsbyggnaden, numera Stockaryds Café.

Alla tåg ska inte rulla Stockaryd förbi framöver.

Av: Redaktionen, [email protected] Gilla oss på Facebook