Kostar en miljard för kommunen – sanningen om Höghastighetsbanan

Att få Höghastighetsbanan till Tranås kommer att kosta en miljard kronor för kommunen men det är det värt, anser kommunledningen som bl a ser nästan fördubblad folkmängd inom 15 år som en möjlighet.

20160316_134952
Järnvägskonsulten Per Corshammar besökte Eksjö i veckan. Corshammar som sedan 15 år tillbaka är konsult efter många år på Banverket, har hjälpt Tranås kommun i snabbtågsförhandlingarna. Nu är han på gång att hjälpa också Eksjö kommun, som riskerar hamna i bakvattnet när snabbjärnvägen ska dras.
Corshammar berättar att det kommer kosta Tranås kommun i runda slängar en miljard kronor att få dels få en station i staden och dels alla kringkostnader. Bara stationen och bidraget till Sverigeförhandlingen går på 300 miljoner kronor. Sedan kommer stora kostnader för bostadsbyggande och annan infrastruktur.
Men det kommer löna sig till slut tror man. Tranås kommer att enligt beräkningarna ha 30 000 invånare år 2030, nästan dubbelt så många som idag.
”Vi jämförde med andra städer som haft liknande situation: Alingsås, Motala, Mjölby”, berättar Corshammar vars statistik visar att det kommer bli en naturlig folkökning på 4000 personer, 3000 i invandring och dessutom kommer Tranås ta invånare från Jönköping och Linköping dit det bara kommer ta 20 minuter med tåg i framtiden.
Den stora frågan nu är var stationen ska ligga och spåren ska dras. Det finns långt framåtskridna planer på att dra spåren på bro över sjön Sommen.
”Vi vill ha stationen i stan”, säger Corshammar.
Terrängen kring Tranås är svår vilket talar för ett läge inne i staden. Just nu talar mycket för ett läge i norra Tranås. Om den byggs där kommer mycket bebyggelse att lösas in och rivas.
Corshammar avslöjade också varför Tranås fick ett stationsläge:
”Enbart tack vare kommunens engagemang”


Publicerat

i

, ,

av

Etiketter: