Krav från Nässjö: Satsa på utbildningar i tågteknik!

Det råder brist på fordonstekniker och systemingenjörer som kan arbeta med planering och utförande av fordonsunderhåll, ombyggnad och tillverkning av fordonssystem. I en tid då flera hundra miljarder satsas på järnvägen i Sverige behövs utveckling, inte avveckling, av utbildningar, skriver ett antal företrädare för branschen i ett brev ledningen för myndigheten för yrkeshögskolorna.

Vi vill betona vikten av att utbildning inom spårfordonsteknik på gymnasie- eller YH-nivå stärks och utvecklas. Just nu finns det inte nog med utbildade fordonstekniker för att genomföra planerade investeringar i tåg och installationer eller för löpande underhåll och uppgraderingar.

Trafiken med persontåg ökade med 56 procent mellan åren 2000 och 2016. Den nationella planen för transportsystemet omfattar 623 miljarder och satsningen på utbyggnad av järnvägen är tydlig. Enligt infrastrukturpropositionen ökar anslaget till drift och underhålla av järnvägen med 47 procent. Lägg därtill över 200 teknikföretag i Sverige som tillverkar komponenter och system till järnvägar över hela världen.

-Behoven av rätt kompetens är skriande och akut. Vi måste gemensamt göra något nu, och hoppas att myndigheter och kommuner kan bistå med rätt utbildningar tillsammans med branschen. Förutom fordonstekniker ser vi ett ökande behov av personer som både kan mekaniken och det digitala. Branschen utvecklas snabbt, och Sverige är i absoluta framkant i världen. Det vore en katastrof om vi missade möjligheterna till nationell utveckling och exportframgångar på grund av att utbildningarna saknas.

Peter Östman, verksamhetsledare för Järnvägsklustret

Pia Lagerlöf, generalsekreterare i Swedtrain, föreningen Sveriges Järnvägsindustrier

Björn Westerberg, VD för Branschföreningen Tågoperatörerna

Rolf Alm, ordförande i SWERIG, järnvägsindustrins exportorganisation

Per Olofsson, Swedish Rail Skill Forum

Hans-Inge Almgren, Nordic Infracenter i Nässjö.


Publicerat

i

,

av

Etiketter: