KRAV: Högländare ska kunna åka snabbtåg till flygplatsen

”Det är nödvändigt att Skavsta flygplats nås från höghastighetsbanan”, skriver kommunalråden i Linköpings och Norrköpings kommuner i ett opinionsinlägg.

Kommunerna Norrköping och Linköping delar Nyköpings kommuns kritik mot att göra nya utredningar och förespråkar att stationen vid Skavsta flygplats ska ligga på huvudbanan.

Ändamålet med Ostlänken och nya stambanor för höghastighetståg är att både gynna regional utveckling och resande mellan ändpunkterna Stockholm, Göteborg och Malmö. Sverigeförhandlingen, som arbetar för utbyggnad och finansiering av nya höghastighetsbanor, har under arbetet med analyser av nyttor och ökat bostadsbyggande utvecklat perspektivet från ett ensidigt fokus på ändpunktstrafik till att lyfta regional utveckling. Förklaringen till det är att man insett att en stor del av nyttorna uppstår i de orter som angörs, inte enbart i ändarna.

Det är viktigt att Ostlänken ses både som en början på höghastighetståg mellan storstäderna och som ett led i att utveckla vår region. För hela vår region är det viktigt med en station på Skavsta flygplats.

De kommuner som har stationslägen längs den nya planerade höghastighetsjärnvägen, däribland Norrköping och Linköping, planerar för en kraftig ökning av bostäder, företag och verksamheter som ska ligga nära stationerna. Planeringen sker med utgångspunkt av en mycket hög tillväxt av tjänsteföretag i städerna. Förutsättningarna för det bygger bland annat på ökad internationell tillgänglighet. En viktig kugge i detta sammanhang är Skavsta flygplats funktion som en nationell nod i transportsystemen där höghastighetsbanan kopplas till internationellt flyg.

Vi som kommun, tillsammans med fastighetsägare och tillväxtföretag, räknar med att genom ökad tillgänglighet, både regionalt och internationellt, kunna bidra till en kraftfull tillväxt. Att förändra förutsättningarna för det verkar ogenomtänkt.

Skavsta flygplats planerar för en tredubbling av antalet passagerare från dagens cirka två miljoner till cirka sex miljoner efter att Ostlänken tagits i drift. Det kommer att kunna utgöra en viktig pusselbit i att avlasta Stockholmsregionens högt belastade infrastruktur. Genom det kommer flygplatsen också att kunna spela en viktig roll i stärkandet av Stockholms konkurrenskraft genom kompletterande tillgång till internationellt flyg. För att detta ska ske måste flygplatsen naturligtvis angöras på det mest effektiva sättet, genom den nya höghastighetsbanan.

Planeringen av Ostlänken har pågått länge och i en strukturerad process, utifrån definierade nyttor, har nuvarande förslag tagits fram. Helhetssynen och det trafikslagsövergripande perspektivet har varit centralt för att Ostlänken ska främja regional utveckling. Att nu utreda nya lösningar utan välgrundade motiv skapar bara förseningar i processen och onödig oro för privata investerare och företagare längs hela Ostlänken.

Lars Stjernkvist (S)
kommunstyrelsens ordförande, Norrköping

Kristina Edlund (S)
kommunstyrelsens ordförande, Linköping


Publicerat

i

av

Etiketter: