KRIS: Tjänade bara en kvarts miljard på några månader

Det är illa, mycket illa. Det blev bara 225 miljoner kronor i vinst. Husqvarnagruppen har lämnat sin senaste kvartalsrapport.

Tredje kvartalet 2018

Nettoomsättningen ökade till 8 042 Mkr (7 449), vilket motsvarar en valutajusterad* ökning på 1%.
Koncernens rörelseresultat, exklusive jämförelsestörande poster* om -349 Mkr hänförliga till omstrukturering, minskade till 225 Mkr (433).
Operativt kassaflöde* minskade till 628 Mkr (1 132).

”Tredje kvartalet präglades i stor utsträckning av fortsatt varmt och torrt väder i de centrala och norra delarna av Europa, vilket hade en dämpande effekt på efterfrågan på produkter och tjänster för gräsklippning, medan efterfrågan på bevattningsprodukter påverkades positivt. Detta återspeglades i minskad nettoomsättning, justerad för valutakursförändringar, med 5% i divisionen Husqvarna och en ökning med 23% i divisionen Gardena. Koncernens nettoomsättning ökade med 1%, justerat för valutakursförändringar.

Rörelseresultatet för koncernen, exklusive jämförelsestörande poster* hänförlig till omstrukturerings-relaterade kostnader, minskade till 225 Mkr (433). Det lägre resultatet påverkades av den svaga efterfrågan på gräsklipparprodukter och tillbehör med hög marginal i divisionen Husqvarna. Gardena har dragit fördel av det varma och torra europeiska väder som bidrog till att förlänga säsongen för bevattningsprodukter. Consumer Brands redovisade ett något lägre rörelseresultat som påverkades av högre råmaterialpriser relaterade till tariffer. Rörelseresultatet för Construction ökade, men justerat för föregående års integrationskostnader var resultatet oförändrat.

Som tidigare kommunicerats vidtar vi nu konkreta åtgärder för att hantera den underpresterande divisionen Consumer Brands genom att lämna vissa bensindrivna produkter med låg marginal, huvudsakligen i Nordamerika, och justera tillverkningskapaciteten och centrala resurser för att återspegla den mindre komplexa och mer fokuserade koncernen. Åtgärderna förväntas förbättra koncernens finansiella resultat redan från nästa år. Initiativen kommer också att frigöra resurser och kraft som kan fokuseras på att bygga på våra styrkor inom premiumerbjudanden under kärnvarumärkena Husqvarna och Gardena inom områden som robotgräsklippare, digitalisering och teknik för batteridrivna produkter.

Efter flera år av starka finansiella förbättringar, kommer 2018 att avvika från den trenden. Därför är högsta prioritet för 2019 att återställa förbättringsmomentet. För att åstadkomma detta är det viktigt att genomföra prishöjningar, att återställa balansen mellan effektiviseringsprogram och kostnader för initiativ för lönsam tillväxt och leverera besparingar av omstruktureringen av divisionen Consumer Brands. Ett framgångsrikt genomförande av dessa faktorer utgör grunden för att uppnå målet om 10% rörelsemarginal 2019″, säger Kai Wärn, VD och koncernchef, i ett pressmddelande.


Publicerat

i

, ,

av

Etiketter: