"Lägg ner bussen till Nässjö – kör tåg!" | Höglandsnytt
Debatt

”Lägg ner bussen till Nässjö – kör tåg!”


[adrotate banner=”28″]
”Hur skulle det vara om man satsade på tågtrafiken”, undrar Eksjödebattören Lars-Håkan Halldin i ett inlägg på Höglandsnytt Debatt på tal om Krösatågens kris och föreslår att busslinjen mellan Vetlanda och Nässjö läggs ned till förmån för fler tåg.
[adrotate banner=”27″]
Krösatåg. Foto: Höglandsnytt
Hur skulle det vara om man satsade på tågtrafiken. Länstrafiken skjuter sig själva i foten genom att busstrafiken konkurrerar ut tågen. T ex Bussen Vetlanda – Nässjö över Björköby. Dra in den. Bygg ett mötesspår i Björköby. Anlita en lokal entreprenör till att göra det. Trafikverkets ekonomiska kalkyler är skrattretande dåliga. De trissar upp beloppen för att inte bygga.
Vi har många duktiga vägentreprenörer som kan bygga mötesspåret med högre kvalité och billigare än Trafikverket. Det tror väl sjutton det blir dyrt om man skall släpa ned hela deras banläggartåg m m och låta dem stå i månader medan man bygger i snigelfart.
Miljön, växthusgaser med mera tvingar oss till att samplanera kommunernas infrastruktur med järnvägen, boende och arbetsplatser i anslutning till järnvägen. Det blir en tvingande nödvändighet i framtiden. Bussar ja men som komplementtrafik till järnvägen.

Talar för döva öron
Jag vet att man talar för döva öron, det är viktigare med byråkrater och många kommunalråd än bra järnväg. Vill politikerna bli omvalda se till att Krösatågen rullar. Sanningen är att framtiden tvingar oss till att åka tåg. Den senaste kalkylen från Riksrevision: bensinen måste kosta 42 kr litern för att man skall kunna fasa ut den. Lite överdrivet men ändock en hint om framtiden.

Jönköpings län har en unik infrastruktur på bandragningar: Hultsfred – Nässjö, Vetlanda – Nässjö, Värnamo – Nässjö, Tranås – Nässjö, Värnamo – Jönköping, Jönköping – Nässjö. Inte ens Stockholm har en så stark och decentraliserad järnvägsstruktur som vår region. Inriktningen skall vara järnväg trots att det kostar pengar att rusta banorna för 150 km timman och elektrifiera dem. Detta är möjligt om kommunerna och regionen samplanerar och lokaliserar utmed banorna.

Får köra tågen själva
Nu får länstrafiken planeringsavdelning sätta sig ner och göra en trafikplan med tågen som utgångspunkt. I värsta fall får Länstrafiken köra tågen (De privata tågföretagen nja dem ger jag inte mycket för det är väl med dem som skolkoncerner konkurs för att tjäna pengar.) själva. Om man tillämpar gamle GD Lars Petterssons taktik buss och inga tågstopp då blir det ingen tågtrafik. Tänk att det skall vara så svårt att tänka efter före, efteråt kan det vara försent.

Lars-Håkan Halldin

Av: Redaktionen, [email protected] Gilla oss på Facebook

5 Comments

  1. Nu vet jag inte vilken buss som menas här men är det 301:an håller jag inte alls med!
    Vissa åker den bussen varje dag och är beroende av den för att kunna ta sig någonstans.
    Där jag bor (i Eksjö) tar det mellan 30-45 minuter att gå in till staden.
    Alltså tar jag självklart bussen när jag ska in och handla då det är helt orimligt att jag skulle orka GÅ med allt hem.
    Det finns ju en anledning till att bussarna finns.
    Jag vill då inte gå 45 minuter i snö för att komma till tåget så jag kan ta mig till Nässjö när det nu finns en busshållplats relativt nära mig och som tar mig till Nässjö på ungefär en kvart.

  2. Jag tycker att Lars-Håkan Halldin tar upp många viktiga aspekter av framtidens infrastruktur och utmaningar för miljön och landsbygden i sin artikel. Jag delar din uppfattning om att det behövs stora satsningar på tågtrafiken. Jag pendlar själv mellan bodafors och Växjö och tror att den typen av förbindelser är alldeles nödvändiga för landsbygden. Konjunkturinstitutets rapport om att det kommer att krävas kraftigt ökade koldioxidskatter, om vi ska klara klimatmålen, betyder att vi både måste ställa om till en förnybar fordonsflotta. Jag tror också att länskommunerna måste samverka mer med varandra än vad vi gör i dagsläget i utformning av infrastruktur.

  3. Han verkar syfta på 343 som jag brukar åka med hem, den åker ju igenom samma samhällen som tåget, men skillnaden blir ju alla mellanhållplatser som flertalet brukar gå av på när jag åkt, dessa är långt från tågstationer så jag undrar hur de skulle klara sig om den lades ner för att öka tågen. Tåg kan inte alltid ersätta bussar, skulle de det så skulle inte folk utan körkort/bil kunna bo alls utanför samhällena. Så att lägga ner den bussen anser jag vara dumt!

  4. Helt klart finns det brister i JLT;s planering. Varför köra vissa avgångstider med både buss och tåg ?????
    Sedan är det väl också så om vi ser till oss själva att vi blivit bekväma. Fick man så skulle man vilja köra bilen ända fram till mejeridisken………………så man slapp lyfta på arslet.

  5. Ska man kunna räkna hem en sån investering så får det inte bli som nu då 90% av alla stolar i krösatågen gapar toma, faktum är att priserna på krösatågen är hutlösa och jag tror därför att fler med mig väljer bort det som färdmedel då det blir billigare att ta bilen.

Kommentarer avstängda