Eksjö Höglandet Nyheter

Länstrafiken vill ha fler bussar Eksjö-Nässjö-Vetlanda

I länstrafikens planer för kollektivtrafiken fram till 2025 ingår bland annat fler bussar på linje 301 mellan Nässjö och Vetlanda över Eksjö. Trafiken till och från Eksjö väntas också öka på andra sätt, enligt länstrafikens planer.

Eksjös arbetsmarknad, främst sjukhuset, lockar till sig tusentals personer från hela Höglandet. Det förhållandet har inte alltid reflekterats i kollektivtrafiken och protester har hörts från politiker i Eksjö kommun när länstrafiken satsade stort på pendeltåg till Östergötland och drog in direktbussar mellan Eksjö och Tranås (efter att Östgötapendelns förläning misslyckats har direktbussar återinförts).
I planerna för de närmaste tolv åren ingår dock ett utökat turantal med linje 150 mellan Tranås och Eksjö.
Länstrafiken tittar också på möjlighet till fler bussar från Eksjö till Vimmerby.
Med länstrafikens upplägg skulle också en snabbusslinje Eksjö-Jönköping införas. En sådan lösning har länge efterlysts av Eksjö-företrädare som vill se bättre möjligheter att kunna bo i Eksjö kommun och arbeta i Jönköping. Avståndet på sex mil borde inte vara ett hinder, menar man.

[adrotate banner=”6″]
[adrotate banner=”7″]
[adrotate banner=”23″]

Av: Redaktionen, [email protected] Gilla oss på Facebook

3 Comments

  1. Tycker man ska satsa och trycka på Trafikverket att få bort rälsskarvarna på de järnvägssträckor som det inte är gjort på. Jag menar då sträckorna Jönköping – Vaggeryd, Värnamo – Smålandsstenar, Nässjö – Vetlanda samt Eksjö – Hultsfred. Mellan Nässjö – Vetlanda borde det även komma till minst ett mötesspår så man kan ha tätare turer på morgon och kvällar. Man kan då få högre hastighet, bekvämare resor och kortare restid för pendlarna. Att 301 ska få tätare turer kan jag förstå, då det är många som åker med den. Men man ska även utnyttja järnvägen så mycket det går.

    1. Skribent

      Järnvägen har stor potential i Jönköpings län. Höglandsnytts genomgång visar dock att tågen Nässjö-Hultsfred till exempel har bland Sveriges långsammaste gångtider, långsamt går det också mellan Jönköping och Värnamo. Det gör att avstånden mellan orterna blir längre, arbetsmarknadsområdena mindre. OECD har i sin rapport över Småland och Blekinge pekat på just kommunikationerna som ett stort problem för tillväxten.

      1. Det borde gå att knyta samman Blekinge och Småland när nu järnvägen byggs om mellan Emmaboda – Karlskrona, genom att förlänga spåret och låta det gå via Åseda till Vetlanda kan restiden till Stockholm bli mycket mindre. Jag har i olika sammankomster blivit kallad tågnörd, men jag tycker det är kapitalförstöring att låta spåren rosta bort på sträckor som bl.a. Åseda – Vetlanda. Vi har många nedlagda sträckor i landet och det skulle kunna gå att få fart på dessa sträckor. Men viljan finns inte hos varken Trafikverket och politiker. Vi är ett glesbefolkat land, men det ska inte hindra oss från att kunna röra oss. Bil och buss varar inte för evigt därför bör vi titta på järnvägen som ett alternativ. Kanske man kunde titta på smalspåren igen för att få vettiga alternativ i glesbygden.

Kommentarer avstängda