Lärarnas pappersarbete måste bort

”Det är inte hållbart att lärare tvingats göra mer pappersarbete på bekostnad av det som stärker undervisningen”, anser Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande i ett debattinlägg på tal om en ny utredning.

Regeringen har beslutat tillsätta en utredare för att se över hur lärares pappersarbete kan minska. Utredare blir Thomas Persson, utbildningsdirektör i Stockholms stad. Han ska redovisa uppdraget kommande sommar. Utredaren Thomas Persson har ett svårt och viktigt uppdrag. Det måste resultera i att byråkratin minskar, men också att kringstödet för lärare förstärks.

De långtgående dokumentationskraven har betytt hundratals timmar av extraarbete utan att annat försvunnit. Staten har långt ifrån klarat sitt arbetsmiljöansvar och struntat i att bedöma arbetsmiljökonsekvenser. Det är inte hållbart att lärare hela tiden tvingats göra mer pappersarbete på bekostnad av det som stärker undervisningens kvalitet.

I en undersökning från senhösten 2011 säger 8 av 10 lärare att arbetsbördan har ökat där byråkrati och pappersarbete varit en stor del. Ska fler vilja bli lärare måste läraryrket uppvärderas. En mycket viktig del är att lärare måste få vara lärare och kunna fokusera på sitt kärnuppdrag. Att regeringen nu vill rensa i lärares arbetsuppgifter är ett viktigt besked. Det kan bidra till att mota en nationell lärarkris.

TCO:s stressbarometer visar att läraryrket är det mest utsatta och därmed stressigaste yrket. Lärare känner stark psykisk stress, saknar möjligheter att påverka sin situation och får för lite uppskattning för sitt arbete. Ingen yrkeskår ska behöva leva med sådan stress. Lärare måste få chansen att vara lärare – för sin egen hälsas skull och för högre kunskapsresultat i skolan. Det behövs helt klart en översyn av lärarnas arbetsuppgifter och en rimlig arbetsbelastning.

Eva-Lis Sirén, ordförande Lärarförbundet

[adrotate banner=”7″]
[adrotate banner=”23″]


Publicerat

i

,

av

Etiketter: