NEJ! Här är gänget som hatar politik

Den allmänna inställningen till reklam från politiska partier är negativ för nära fem av tio respondenter och de negativt inställda har blivit fler de senaste fyra åren. Endast var sjätte svensk är positiv till politisk reklam, visar en ny undersökning från Novus, som intresseorganisationen Sveriges Annonsörer låtit göra.

Med några veckor kvar till årets val inleds nu valkampanjernas intensivaste fas. Reklambudgetarna för riksdagspartierna uppges i år landa på drygt 340 miljoner kronor.

Resultatet från undersökningen visar att svenskarna är övervägande negativa till den politiska reklamen som sådan. 2014 svarade 30 procent att de var ganska eller mycket negativ till reklam från politiska partier. Nu svarade 45 procent detsamma. De som är positiva till politisk reklam är nästintill lika många 2014 som 2018 (16 respektive 15 procent).

–  En ytterligare förklaring till den negativa attityden till reklam från våra politiska partier kan vara att kommunikationen är väldigt intensiv under en begränsad period. Jag tror partierna hade tjänat på att kommunicera i mindre intensitet, men under en längre period, med budskap som tilltalar rätt målgrupp och bygger partiets varumärke långsiktigt, säger Tero Marjamäki, kommunikationsansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.


Publicerat

i

, , , , , , ,

av

Etiketter: