NU HÄNDER DET: Självkörande lastbilar på rv 40

Snart kommer de. En mångmiljonsatsning på forskning för att ta fram självkörande lastbilar på rv 40 har nu inletts.

En omlastningsplats i Borås och autonoma HCT-lastbilar skulle kunna bidra till effektivare containertransporter på rv 40. Nu startar ett stort forskningsprojekt som ska skapa förutsättningarna för detta.

Varje dag färdas många lastbilar med containrar mellan Göteborgs hamn och företagen i Viareds logistikpark i Borås. Att effektivisera dessa transporter och användningen av autonoma HCT-fordon (längre än 34 m) skulle betyda mycket för företagens lönsamhet och för samhället i stort, tack vare minskad miljöpåverkan och ökad säkerhet.

Det här är bakgrunden till ett nytt stort svenskt forskningsprojekt som heter Autofreight där ett tiotal företag, kommuner och
myndigheter tillsammans ska försöka hitta lösningarna som gör containertransporter mer effektiva.

Målet är att skapa förutsättningar för självkörande lastbilar längs en delsträcka av vägen mellan Göteborgs hamn och handelsområdet utanför Borås. Föraren kommer köra som vanligt från hamnen till riksväg 40 men tillåta att lastbilen kör själv på motorväg, även om föraren sitter kvar vid ratten.

Projektet ska pågå till början av 2020 och har en budget på drygt 50 miljoner kronor. Innovationsmyndighet Vinnova står för 21 miljoner kronor och parterna i projektet står för resten.

Trafikverket är också med i projektet för att undersöka vad som krävs av infrastrukturen för att det skall fungera med självkörande fordon på riksväg 40 i framtiden. Det kan t ex handla om digitala punkter i vägbanan som hjälper fordonen att positionera sig.


Publicerat

i

av

Etiketter: