Nytt förslag: låt snabbtågen gå till Nässjö C

Regionledningen i Jönköpings län går emot Trafikverkets planer för Höghastighetsbanan och vill se också snabbtåg till Nässjö C.

Trafikverket har föreslagit att nya snabbjärnvägen ska utgöra ett separat system men regionledningen föreslår i en utredning som offentliggjordes igår onsdag att dagens järnvägsnät ska byggas ihop med det nya. Detta för att det ska bli lättare med byten och med genomgående trafik.

Bland annat har, enligt Trafikverkets förslag, alla de så kallade interregionala tågen slutstation i Jönköping. Det innebär att direktresor mellan Värnamo-Tranås/Linköping/Norrköping blir betydligt svårare.

”För hela sydöstra Sverige kommer situationen bli ungefär som dagens med ett obligatoriskt tågbyte för att resa till Stockholm. En sådan lösning lär inte generera någon större överflyttning av resenärer från flyget till tåget”, konstaterar regionledningen i sin utredning.

Enligt regionens förslag har Trafikeringen med höghastighetståg har kompletterats utifrån Trafikverkets trafikmodell
med två linjer mellan Stockholm och Växjö, en via Nässjö och en via Värnamo och
Alvesta. På så sätt utvidgas höghastighetsnätet till sydöstra Sverige med Växjö som en
ny anslutningspunkt för orter som Kalmar och Karlskrona. Dessutom behåller Nässjö och
Alvesta sin status som strategiska knutpunkter och ger i sin tur ännu fler resenärer närhet
till höghastighetsnätet. De två nya linjerna ansluter till dagens banor via kopplingspunkter
vid Tranås och Värnamo.

Regionen vill också se minst sex direkttåg Nässjö C – Jönköping C – Landvetter – Göteborg dagligen på den nya höghastighetsjärnvägen, liksom minst åtta tåg dagligen Jönköping C – Tranås – Örebro. Det skulle då ta ca 1,5 timme att åka tåg mellan Nässjö och Gbg och ännu kortare till Landvetter.


av

Etiketter: