Osund konkurrens – åkerinäringen och vargen

Ofta, alltför ofta kanske, har åkerinäringen talat om läget i den näring som håller Sverige igång. Det man velat berätta har handlat om dålig lönsamhet, osund konkurrens och orimliga arbetsvillkor. Ju fler gånger våra folkvalda politiker hört branschens rop på hjälp så verkar det lite som om politikerna tänkt på historien om fåraherden som ropade på vargen trots att det inte fanns någon varg.

När vargen sedan kom och fåraherdens rop ljöd över nejden så lyssnade ingen. Som politiker upplever man, tror jag, att åkerinäringen trots en massa skrik, trots allt fungerar. Lastbilarna rullar som vanligt i en strid ström på vägarna och hyllorna i butikerna är fyllda. Ingen varg i sikte således.
Tyvärr kan jag meddela att skenet bedrar. De svenska åkerierna, särskilt de som kör fjärrgods, har redan börjat försvinna och förtvina. Över 40% av alla tunga fordon på våra vägar är utlandsregistrerade, allt fler utländska åkerier etablerar sig i Sverige. Med sin upp till 40% lägre kostnadsbild utsätter man de svenska åkerierna för en mördande osund konkurrens. Detta har fått till följd att svenska åkerier tvingas ta in billig utländsk arbetskraft för att kunna konkurrera. Följden av detta är utslagna svenska företag och arbetslösa svenska chaufförer. Chaufförerna hos de utländska åkerierna som är här och kör lever ofta under odrägliga förhållanden, vecka ut och vecka in i sina hytter.

Nåväl, säger den kallhamrade, fri konkurrens är bra, så länge varorna kommer fram så är allt gott och väl.
Visst kommer varorna fram men konsekvenserna är obehagliga och många. Arbetslöshet hos svenska chaufförer är en konsekvens,  social dumpning en annan. En tredje är sämre trafiksäkerhet, utländska lastbilar är inte byggda för vårt klimat och är ofta utrustade med sämre däck. Ytterligare konsekvenser är ett ökande antal stölder, framförallt av diesel.

Jag säger inte att den svenska åkerinäringen är felfri men de svenska åkerierna jobbar stenhårt med att vara bättre än sina utländska konkurrenter, vilket borde ge fördelar för kunderna. Men i en värld där kvartalsekonomin härskar och där priset är allenarådande så har det allt som oftast ingen betydelse.
Vad finns det för lösning då, undrar Ni säkert. Ja, att hoppas på att kostnadsbilden plötsligt skall höjas markant i gamla Östeuropa, eller att det införs någon form av handelshinder när det gäller tjänster är att hoppas på för mycket.

Den enkla lösningen är att använda det regelverk som finns, jo så är det. Det finns ett regelverk, cabotagereglerna, som reglerar hur utländska åkerier får köra i Sverige. Problemet är bara att ingen blivit fälld trots tusentals överträdelser. Utländska åkerier vet naturligtvis om att svensk polis och svenska åklagare är totalt tandlösa på området. Lägg till detta att till exempel en polsk lastbil som får en böteslapp utskriven efter en trafikförseelse i princip kan riva den när polisen lämnat platsen och i stort sett vara helt säker på att inte få några efterräkningar.

Politiker och beslutsfattare, se till att det finns förutsättningar att använda gällande regelverk innan det är för sent!

Magnus Gunnarsson, regionchef Sveriges Åkeriföretag


Publicerat

i

,

av

Etiketter: