Panik, yrsel, hjärtklappning – DU ÄR GALEN!

Hjälplöshet. Frustration. Panik. Yrsel. Vrede. Förtvivlan. Hjärtklappning. Så beskriver svenskarna känslan som uppstår vid teknikångest, enligt en ny undersökning som ökända och korruptionsskandalsdrabbade teleoperatören Telia gjort tillsammans med Ipsos som visar att över 8 av 10 svenskar lider av teknikångest.

Det finns en baksida med ny teknik; den enorma frustration som infinner sig när tekniken strular. Undersökningen visar bland annat att problem med wifi-täckning i hemmet, att installera och komma igång med nya program/appar och inte minst att få uppkopplade saker hemma att lira tillsammans, skapar teknikångest hos svenskarna.

Bara var femte svensk tycker att det är kul att lösa sitt teknikstrul – resten slipper helst. Närmare varannan som tagit tag i teknikstrul det senaste året tog hjälp av någon annan för att lösa det. Släkt, vänner och bekanta är de som oftast får rycka in. De som upplever känslan av teknikångest är oftast barnfamiljer, nästan var tredje känner det varje månad. Mer än var tionde svensk upplever det varje vecka.

– Svenskarna har över 57 miljoner uppkopplade prylar, det motsvarar i snitt 13,7 prylar/hushåll. Vi fattar att det inte är lätt att få det digitala livet att hänga ihop. 3 av 4 svenskar lägger mycket tid på att lösa teknikstrul, närmare bestämt 4,7 timmar i månaden – tid som vi med säkerhet tror att våra kunder hellre lägger på annat, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär, i ett pressmeddelande.

Undersökningen genomfördes av Ipsos via digitala intervjuer under perioden 1-5 december, med 1.078 personer mellan 16-65 år. Telia har de senaste åren gjort tvivelaktiga affärer i bl a Centralasien och Belarus med företrädare för de folkförtryckande regimerna inblandade.


Publicerat

i

,

av

Etiketter: