Platsutvecklare hyllar Nässjös tysksatsning

Platsutvecklaren och tidigare näringslivsdirektören i Stockholm, Christer Asplund ger beröm åt Nässjös satsning på att locka tyska investerare. Ostkaka låg bakom en stor del av succén visar det sig.
I en intervju med Dagens samhälle berättar platsutvecklingsveteranen Christer Asplund och goda exempel bland Sveriges kommuner. Ett sådant är Nässjö som skulle locka tyska invånare och investerare.
”Man började med att sätta kommunledningen på skolbänken, de fick lära sig tyska”, säger Christer Asplund och hemlagad ostkaka vid en tysk handelsdelegations besök som ett genidrag.
”Det sätter sig i själen om folk förstår att de är välkomna på riktigt”.

Däremot har Christer Asplund inte mycket till övers för alla kommuner som åker till emigrantmässan i Utrecht, Nederländerna men menar att det behövs holländska skolor i Sverige för att verkligen locka hit holländarna.

I intervjun raljerar Christer Asplund också över Stockholms ofta kritiserade och förlöjligade slogan ”Capital of Scandinavia”


Publicerat

i

,

av

Etiketter: