”Rädda landsbygden”

”Rädda landsbygden. Skall vi vända den här utvecklingen måste det till kraftiga styrmedel och en genomtänkt lokaliseringspolitik”, skriver Eksjöpolitikern Lars-Håkan Halldin i ett inlägg på Höglandsnytt Debatt på tal om svenska landsbygdens utveckling och avveckling av livsmedelsbutiker.

[adrotate banner=”28″]
Tusentals butiker har stängt. I dag finns det 2.000 färre livsmedelsbutiker i Sverige än det gjorde år 1996. För lanthandlarna i glesbygden är det extra svårt att gå runt, och i många fall behöver man utveckla sin verksamhet till mer än dagligvaror om man ska överleva.
Att vara lanthandlare i dag kan innebära mycket mer är att bara sälja livsmedel, i alla fall om man vill överleva på sikt.
Landsbygden dör och det sker snabbt. Storleksrationaliseringen i jordbruket och flykten från landsbygden breder ut sig beskriver bl a Expressen i stort uppslagna artiklar. Hus står öde, ingen vill bo vare sig på landsbygden eller i småorterna.
Skall vi vända den här utvecklingen måste det till kraftiga styrmedel och en genomtänkt lokaliseringspolitik.

I Landsbygdsförsamlingarna får vi ge områden skarpa ekonomiska incitament så en återflyttning sker. Det handlar om jobb skatter och etableringar. Istället för sänkt krogmoms generellt inför vi en landsbygdsmoms på 12%, sänkta energiskatter, halvera dem, bättre reseavdrag, kraftigt sänkt skatt på etanol, diesel och bensin.

I en aktiv lokaliseringspolitik måste vi återupprätta de små skolorna på landsbygden, posten m.fl officiella institutioner. För att företag skall våga etablera sig krävs samhällelig service. Typexempel vårdcentralerna i Forserum och Landsbro.

Superbidrag till dem som på landsbygden kör på alternativa bränslen och köper elbilar. Energibidrag till dem som köper gasdrivna traktorer mm. (Därmed upphör dieselstölderna på landsbygden.), sänkt inkomstskatt för dem som och verkar på landsbygden samt lägre arbetsgivaravgifter för företag på landsbygden.

Allt detta kommer att kosta men för investeringarna tillbaka till landsbygden. På fem år kommer detta att ge de satsade miljarderna tillbaka. I jämförelse med jobbidraget en billig och verkningsfull investering.

Det är en påtaglig landsbygdspolitik. I en sådan politisk uppgörelse skall ingå att storstäderna inte behöver växa mer och de som behöver återflyttningsbidrag skall få det.

Lars-Håkan Halldin
Centerpartiet Classic

[adrotate banner=”27″]


Publicerat

i

av

Etiketter:

Kommentarer

2 svar till ””Rädda landsbygden””

  1. Profilbild för Uppmärksam läsare
    Uppmärksam läsare

    Den enda lösning på landsbygdsproblemen är att avveckla en stor del av statens och kommunernas personal så att alla skatter kan sänkas rejält. Får kommuninvånarna mera pengar i plånboken öker chansen för att lanhandlarna kan driva sin verksamhet. Det blir inte lika viktigt att åka till centralorten att handla billig mat och andra förnödenheter.

    Tar man bort större delen av drivmedelskatten finns det möjlighet för mackägarna att höja priset på bensin, disel och andra drivmedel så att de kan få ut en rimlig lön och kanske till och med anställa personal. Då kan också nya bensinmackar etableras på landsbygden.

    Haldin lever i en fantasivärld och han har inga som helst förutsättningar för att kunna driva igenom sina idéer.

  2. Profilbild för WDB
    WDB

    Personligen tycker jag nog att Halldin presenterar en vision. En helt adekvat vision, Det skall han ha all heder för. I princip handlar det om 4 element. Jobb, bostad, barnomsorg, marknadsföring. Det ät dock hönan och ägget.
    Jobb…att fortfarande leva i tron att tillverknings/råvaruindustri är den ända lösningen är fel. Att arbeta hemifrån kräver dock adekvat i infrastruktur för kommunikation, Varför inte informera direkt i företagen (gärna i Stockholm/Göteborg o,s.v,) att
    förutsatt att tillräckligt många är intresserade, kommer detta att finnas på plats före flytt (fiber). Så länge företagen samtidigt har fått klart för sig den inneboende kostnadsbesparingen är detta säkert inte omöjligt.
    Bostad… ett sunt risktänkande borde se fördelen i att vara utsatt i sexsiffriga belopp snarare än i höga sjusiffriga. Speciellt med återblick till händelser de gångna åren (och vad målgruppen säkert kan extrapolera till en nära framtid). Närheten till naturen samt bättre livskvalitet även för barnen är ju bara kryddan.
    Barnomsorg och skola: ….Varför inte, istället för enkelspårig, rent närsynt kostnadstänkande ta tillvara möjligheten/lockelsen i
    småskalighet. Färre barn/elever per lärare. Närhet (och törs man säga det…kontroll?) Många föräldrar skulle nog se fördelarna med det. Även där bör detta finnas på plats enligt löfte till intresserade (se ovan).
    Marknadsföring:….Tjusiga broschyrer i all ära men lite mer än det krävs. För det första är detta inget en enskild kommun rår på. Samarbete krävs. Ett duktig gäng lobbyister krävs. En resande cirkus av seminarier krävs (gärna på plats i företag/bostadsområden). Ett nätverk i näringslivet krävs (inte enbart lokalt utan riks – ”tänkande”).
    Gärna med duktiga servicemänniskor från resp. kommun som är säljande och som kan svara på jordnära frågor som krydda.
    För det andra….konkurrensen mellan kommunerna sitter inte där utan i hur varje kommun löser de praktiska problemen på hemmaplan.
    Och så var det kommunikationerna. En Stockholmare sitter (stressat) minst 1-2 timmar per dag i bilen på väg t.o.r. jobbet. I Jönköping är man snart upp mot timmen inom närområdet. Antal km är (givet åtgärd nedan) relativt ointressant. Gratis kommunal kommunikation (prövas just nu på ett antal platser) är lösningen och dessutom ärligt miljövänligt. Pendeltiden kan då utnyttjas till arbete, kultur eller eftertanke/kreativt tänkande,

    (Konceptet i sig är ju väl beprövat. Varje ”urbanisation” på semesterorter över hela världen har kommit till på detta sätt)

    Dagligvaruhandeln är naturligtvis en fråga. Människan är nog inte funtat så att den gärna betalar mycket mer av idealistiska skäl, med och utan skattelättnader. Tyvärr är det så att vår mat etc. ägs till övervägande delen av 2 grossister som i sin tur ägs till övervägande delen av 2 dagligvarukedjor. Så länge staten väljer att blunda för det och inte utnyttjar sina existerande lagliga möjligheter att bryta upp detta oligopol blir det svårt att hitta en stabil lösning på problemet. Men…när såg jag ett personligt utformat reklamblad, gärna med lockvara, gärna med lite indoktrinering o.s.v. i min brevlåda ?

    Kram på Er alla som kämpar