”Rädda Vättern!” – öppet brev till miljöminister Lena Ek (c)

Tummen ner för försvarets förslag om att öka antalet dagar; när man spyr ut bly i Vättern från 20 dagar till 50. Vi uppmanar Lena Ek att kasta förslaget där det hör hemma – i papperskorgen.

[adrotate banner=”6″]

Från början ville försvaret öka antalet dagar till 80 dagar. Men en stark folkopinion har tvingat försvaret att lyssna. Och därför har man ändrat sina planer till att gälla 50 dagar.

Hela 600 personer kom till ett möte om denna fråga i Ödeshög för en tid sedan. Försvarets representanter måste ha baxnat. Det är inte varje dag – eller rättare sagt kväll – som så många tar sig tid för att på det viset vara en del av folkopinionen. Dessutom har hela 12 000 personer redan skrivit på protestlistor. Och fler och fler blir det för varje dag som går.

Vi som skriver detta bildar en ”treklang”. Vi har sammanlagt lite drygt 160 års livserfarenhet i bagaget och vi ser det nu som vår uppgift att ta ton i samhällsdebatten; inte bara för att ha ett gott samhälle idag – utan bädda för en god framtid för kommande generationer.

En miljard människor får inte vatten varje dag. Vättern är redan idag en dricksvattentäkt för en kvarts miljon människor. Och planer finns redan för att inom en snar framtid även hela Mälardalen och Stockholm ska få släcka törsten med Vätternvatten.

ABF fyller 100 år detta år och har under åren haft som uppgift att släcka kunskapstörsten. Samtidigt som vi gratulerar ABF; vill vi nu slå ett slag för en folkbildningskampanj om att släcka trösten; frågan om att se till att vi får friskt gott vatten i våra munnar även i framtiden. Därför bör man genom föreläsningar, temakvällar, samtal och studiecirklar samla människor för att studera och diskutera frågan om försvarets planer. Försvaret kan inte leva ett eget liv, som innebär att man glömmer bort att de lyder under folket och de folkvalda – i det är fallet riksdagen – och ska så göra även fortsättningsvis.

Olof Palme talade på sin tid om att ”Sverige är en studiecirkel”. Nu ges ABF chansen att leva upp till denna devis, som är ett bevis för att Sverige är en demokratisk nation och ska så förbli.
Ärkebiskop emeritus KG Hammar har redan sagt nej till försvarets idéer om att spy ut mer bly. Tack för det, KG Hammar.
Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt svarade på en fråga vid ett möte i Jönköping och gav då beskedet att Vänsterpartiet säger NEJ till försvarets planer och JA till Vättern.
Nu är det dags att övriga partiledare bryter sin tystnad och ger besked var de olika partierna står i denna viktiga framtidsfråga.

Vi som skriver detta vill slå ett slag för Rädda Vättern, Rädda Halsen och Rädda Världen. Vi vill också – som nämns inledningsvis – genom detta öppna brev vädja till Lena Ek, att som ansvarig minister ge besked om var hon står i frågan.
Frågan handlar inte bara om Vätterns framtid, utan i hög grad om hennes egen framtid och regeringens framtid. En minister och regering som sviker miljön, har ingen framtid. Så enkelt är det.

Vill du vara med och Rädda Vättern, Lena Ek?

Lars Pålsson Syll, Lund (55 år), professor i samhällskunskap, Malmö högskola
Dan Rosendahl (57 år), kapten och kårledare Jönköpings kår av Svenska Frälsningsarmén
Hans Mannefred (52 år), folkbildare och fristående samhällsdebattör, Jönköping

[adrotate banner=”7″]