Debatt

Skolan i Vetlanda – ”Man tar sig för pannan”


[adrotate banner=”28″]
”Studieresultaten är avhängiga av hur engagerade lärarna är i sin arbetssituation och att de får göra det de “kan”. De behöver inte gå extrakurser eller sitta på möten för att utreda vad som är fel. Det vet de redan! De är redan Högskoleutbildade i sitt yrke”, skriver Lars-Olof Reinfeldt (mp) i ett inlägg på Höglandsnytt Debatt.
[adrotate banner=”27″]

Måluppfyllelsearbete” till vad nytta?
Man tar sig för Pannan när man läser om skolan i Vetlanda.
Nu ska fokus intensifieras på “Måluppfyllelse”. I vanligt förståeligt svenskt språk betyder detta, att Vetlandas elever kan för lite och har för låga betyg.

En handlingsplan blev godkänd av gårdagens Fullmäktige med 4 miljoner extra och nu ska arbetet med måluppfyllelse, kvalitetsarbete med planering, uppföljning och utveckling startas.
Till våren ska läget analyseras, arbetsgrupper bildas och till hösten skall planen sjösättas och pågå i två år. En inspirationsdag skall starta upp det hela. Det ska hållas ett litteraturseminarium.
Rektorerna startar upp ett utbildningsprogram.

Det skall utbildas, anordnas möten och utvärderas.

Faktum som framkom i Fullmäktige var att Vetlanda kommun har betydligt “högre” lärartäthet än riket i övrigt. Lärarna gör sitt jobb (undervisar) i Vetlandas klassrum, 34% av sin arbetstid.
Det som lärarna är utbildade för.

Studieresultaten är avhängiga av hur engagerade lärarna är i sin arbetssituation och att de får göra det de “kan”. De behöver inte gå extrakurser eller sitta på möten för att utreda vad som är fel. Det vet de redan! De är redan Högskoleutbildade i sitt yrke.

Det har förekommit en motion i Vetlanda om att; “Låt lärare vara lärare”. Fullkomligt Rätt i mitt tycke!

Vi kan dubblera klassrumstiden för lärandet och ändå ha kvar mer än 30% att tillfredsställa den byråkratiska kvalitetsmaffian så det räcker och blir över.
Då kommer målet att nås med bättre kunskap och högre betyg “betydligt” mycket tidigare!

Lars-Olof Reinfeldt
Vetlanda

Av: Redaktionen, [email protected] Gilla oss på Facebook

One Comment

  1. Var finns fokus på elevernas möjligheter att tillskansa sig kunskaperna som skolan förmedlar?
    Elevers psykosociala arbetsmiljö, lusten att lära för livet och inte bara betyget och värdegrundsarbetet är i dagsläget sekundärt.

    Tänk om och tänk rätt !

    Rosamunda

Kommentarer avstängda