Statliga idiotin måste stoppas – här är gänget som kämpar mot vansinnesplanerna

Höglandets värsta fiende stöter fortfarande på motstånd. Frågan är om det räcker. Det senaste uttalande mot Trafikverkets galenskaper kommer från en grupp toppolitiker.

Missnöjet med Trafikverkets vansinniga planer för höghastighetsjärnvägen är stort, inte bara i Jönköpings län utan också i Östergötland, Skåne och Västergötland.

”Vi står inför den snabbaste och mest genomgående strukturomvandlingen i modern tid med fokus på att skapa ett mer hållbart samhälle”, konstaterar landstingstoppolitiker i de fyra länen i en debattartikel som är riktad mot Trafikverkets verklighetsfrånvända attityd som innebär färre stationer och stationer utanför stadskärnorna bara för att spara några korvören.

Landstingstoppolitikerna, varav Tenhultspolitikern och landstingsrådet M Frisk är en, förstår sig bättre på samhällsekonomi.
”Byggandet av nya stambanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö med Jönköping som nod, är Sveriges viktigaste investering i modern tid”, anser Frisk & co och påpekar att när de första besluten om att bygga nya stambanor togs var den tanken att låta dem också vara en drivkraft för hela samhällsbyggnaden och inte minst bostadsbyggandet.

Planerna för hur bygget ska genomföras är redan klara efter den s k Sverigeförhandlingen mellan staten och kommuner och landsting.
”Vi anser att Sverigeförhandlingen fortfarande gäller för stambanorna i sin helhet. Den ståndpunkten har även starkt stöd från näringslivet i våra län”, slår landstingspolitikerna fast i sitt uttalande.

”De första utredningsförslagen som Trafikverket har presenterat är så oroande. Samhällsnyttan går förlorad i Trafikverkets förslag. Ramen för de nya stambanorna är för snäv”, konstaterar landstingspolitikerna (uttalandet är byråkratspråk och är i själva verket stenhård kritik mot Trafikverket). Det visar sig att Trafikverket också vill minska antalet bibanor och kopplingspunkter.

Ytterligare kritik riktas mot Trafikverket i vad som endast kan tolkas som att landstingspolitikerna avslöjat Trafikverkets inkompetens i frågan.
”Många frågor lämnas obesvarade och det går heller inte att värdera de prioriteringar Trafikverket har gjort, eftersom inga siffror för kostnader eller besparingar är redovisade”, låter det från landstingsordförandena.


av

Etiketter: