Svensk besöksnäring fortsätter växa – då krymper regeringen marknadsföringen

I regeringens budgetproposition för 2013 sänks anlagen till destinationsmarknadsföringen av Sverige i utlandet med 20 miljoner kronor. Svensk Turism AB ser med oro på utvecklingen.

Svensk besöksnäring växer så det knakar. Då är det anmärkningsvärt att regeringen väljer att sänka anslagen till VisitSweden för marknadsföringen.

Besöksnäringen omsätter cirka 264 miljarder kronor per år. Exportvärdet var 2011 knappt 100 miljarder kronor, vilket är 45 procent mer än järn- och stålexporten och mer än dubbelt så mycket som värdet av den svenska personbilsexporten. Samtidigt som sysselsättningen inom många traditionella basnäringar i Sverige har minskat, har turismen bidragit med 31 500 nya arbeten sedan år 2000. Det finns cirka 162 000 arbetstillfällen i besöksnäringen.

Vi i näringslivet tar vårt ansvar och investerar mer än staten i VisitSweden redan idag. Stora ansträngningar kommer att göras från den privata sidan för att se till att den minskade statliga satsning på marknadsföring kan kompenseras genom ökade privata satsningar. Men vi kommer att få svårare att nå en fördubbling av besöksnäringen fram till 2020.

Besöksnäringen lanserade 2010 den nationella strategin med målet om en fördubbling till 2020. Regeringen har uttalat sitt stöd för detta och även bidragit till att utveckla nya exportdestinationer i tidigare budgetar.

Vårt krav är att anslagen permanentas till den nivå de varit under de senaste åren, 140 miljoner kronor för att succesivt ökas till de nivåer som tidigare statliga utredningar fastslagit som rimliga nivåer.

Magnus Nilsson, ordförande Svensk Turism AB

[adrotate banner=”6″]
[adrotate banner=”7″]
[adrotate banner=”23″]
[adrotate banner=”34″]


Publicerat

i

,

av

Etiketter: