ANALYS: Sverige är sämst | Höglandsnytt
Debatt Ekonomi Höglandet

ANALYS: Sverige är sämst

”Sverige har lägst utbildningspremie i OECD”, konstaterar fackförbundet Sacos (Sveriges akademiker) ordförande Göran Arrius i ett opinionsinlägg.

Sverige är det land inom OECD där det lönar sig minst att utbilda sig, visar nya siffror. Det är inte hållbart. – Fyra av tio högskoleutbildningar är i dag rena förlustaffärer. Det slår mot individen och det slår mot Sveriges framtid som kunskapsnation.

Den internationella samarbetsorganisationen OECD granskar varje år utbildningssektorn i medlemsländerna. En faktor som organisationen tittar på är utbildningspremien, alltså hur mycket du tjänar på att plugga vidare jämfört med att börja jobba direkt efter gymnasiet.

Sverige brukar hamna i botten, något som Saco har uppmärksammat flera gånger. Årets undersökning är tyvärr inget undantag . Sverige har den klart lägsta utbildningspremien av samtliga länder och är därmed det land där det lönar sig sämst att skaffa sig en högskoleutbildning.

Det är en bild som går hand i hand med Sacos egna studier. Utbildningspremien har sjunkit under 2000-talet och fyra av tio högskoleutbildningar är i dag rena förlustaffärer . Det är inte hållbart.

Varje år påbörjar tusentals nya studenter sina studier. En stor del av dem kommer aldrig att kunna räkna hem sin investering. Det är tragiskt.

Samtidigt har vi en välfärdssektor som står inför stora problem där bristen på lärare, socialsekreterare och andra akademikergrupper beskrivs som akut. Ekvationen går inte ihop. Utbildning måste löna sig. Den investering som du gör i tid och pengar ska märkas i plånboken.

Därför vill Saco att:

  • Det blir lättare att göra lönekarriär, framför allt i offentlig sektor. Det är inte rimligt att det i vissa yrken bara skiljer några tusenlappar mellan ingångslön och slutlön.
  • Sverige får ett skattesystem som premierar utbildning och ansvarstagande. Vägen dit går genom en övergripande skattereform.
  • Kvaliteten på högskolan stärks. Sveriges studenter behöver fler undervisningstimmar och fler disputerade lärare. Ensidiga satsningar på fler platser gynnar varken samhället eller studenterna.

Sacos ordförande Göran Arrius

Av: Redaktionen, [email protected] Gilla oss på Facebook