”Tågsatsning kan avgöra Sävsjös öde”

Trafikverkets överraskande löftessvek, som innebär att man inte vill vara med och utveckla bl a järnvägsstationen i Stockaryd, kan få förödande konsekvenser för Sävsjö kommun, som riskerar att bli ett stort ingenting mellan järnvägsknutpunkter.

Stefan Gustafsson (KD), kommunalråd, är bekymrad. Med den planerade utvecklingen skulle Sävsjö, Lammhult och Moheda fått 12 dubbelturer per dag (och i en snar förlängning 18!) vilket gjort det möjligt att enkelt arbets- och studiependla både norr- och söderut.

 

”Men det verkar inte som alliansregeringen har något intresse av att landet utanför Stockholm, Göteborg och Malmö ska leva och utvecklas”, säger Stefan Gustafsson. ”Det ska finnas där som något pittoreskt bara framför allt Stockholm utvecklas.”

 

Under hela projekttiden har deltagarna, inklusive Trafikverket, varit överens om att Trafikverket ska stå för de kostnader som hör till spår, signalsystem och plattformsbyggen medan kommunerna ska svara för infrastrukturen däromkring som parkeringar, anslutningsvägar.

 

Det här är ett EU-projekt som Alvesta, Växjö och Sävsjö arbetat med i flera år tillsammans med Trafikverket. Allt har andats enighet. Den 2 augusti skulle jobbet påbörjas i Moheda.

 

För Sävsjös del innebär Trafikverkets ekonomiska avhopp att man Sävsjö drabbas av en väsentligutgiftsökning. I stället för de 2,3 miljoner man skulle förskottsbetalat till Trafikverket blir kostnaden nu 14,3 miljoner.

 

De båda andra kommunerna i projektet, Alvesta och Växjö, har i princip redan bestämt sig för att ta den här merkostnaden.

 

”Gör inte vi i Sävsjö det också kan vi med säkerhet för all framtid glömma att den utvecklade trafiken angör Stockaryd”, säger Stefan Gustafsson. ”Det här har nära nog lika stor betydelse för bygden som när stambanan en gång byggdes.”

 

Kommunstyrelsens ordförande Stefan Gustafsson avser att försöka ta upp kontakter med Trafikverket för att se vilka manöverutrymmen man har där. Lokalt blir det ettextra sammanträde med kommunstyrelsen den 23 augusti och med kommunfullmäktige den 29 augusti.

 

Den 28 augusti ska de tre kommunerna ha en ny sittning med Trafikverket.

 

”Det här har något överraskande blivit en ödesfråga för kommunen. Säger politikerna nej till den här påtvingade satsningen, säger de också nej till utveckling”, konstaterar Stefan Gustafsson.


Publicerat

i

av

Etiketter: