Torsdagen ödesdag för Sävsjös framtid

Torsdagen kan bli en ödesdag vad gäller Sävsjö kommuns framtid. Ska kommunen bli en glömd bonnhåla, en avfolkningsbygd, eller ett centralt utvecklingsområde med goda kommunikationer till utbildningscentra och näringsliv?

Regeringen lade en död hand över framför allt Sävsjö men även Alvesta, då man förbjöd trafikverket att gå vidare med de beslutade investeringar, som skulle ge Sävsjö  tillgång till 12 och senare 18 dubbelturer dagligen på sträckan Jönköping-Nässjö-Alvesta-Växjö.

 

För Sävsjös del handlar det om perrrong- och vxelbyggen i Stockaryd, för Växjö i Lammhult och för Alvesta i Moheda.

 

Ska det här förverkligas kräver nu trafikverket på regeringens order att kommunerna hostar upp ett antal miljoner utöver vad som tidigare sagts.

 

Trafikverkets styrelse har – över alla partilinjer – protesterat hos regeringen men utan resultat.

 

Vid torsdagens sammanträde mellan de tre berörda kommunerna (Alvesta, Sävsjö och Växjö) ska den prekära utvecklingshämmande situationen diskuteras. Där medverkar också Trafikverket – men om man har någon lösning att presentera är inte känt.

 

Det mesta tyder på att såväl Alvesta som Växjö är redo att gå in med kommunala pengar för att förverkliga planerna.

 

Frågan är om Sävsjös politiker är mogna för en sådan satsning – den skulle ge ett avskrivningskrav på 500 000 kronor per år i 50 år.

 

”Men det räcker med att en sån här satsning genererar en inflyttning på 10 personer per år för att avskrivningskostnaderna skulle vara täckta”, konstaterar Stefan Gustafsson, kommunalråd.

 

Han har under alla omständigheter planerat för extra kommunstyrelse och kommunfullmäktige i augusti för att få politikernas besked om man vill satsa på framtiden.

 

Vill man inte det har tåget gått för Sävsjö.

 

Och regeringens ointresse för allt bortom Stureplan, Malmö, Hallandsåstunneln och Västra Götaland hr bekräftats.


Publicerat

i

av

Etiketter: