Trafikverket slår till igen – vill undvika Eksjö – kan kosta 180 miljoner

Kort efter planerna på ny väg mellan Eksjö och Nässjö vill Trafikverket nu ha åsikter om planerna på förbifart söder om Eksjö.

Trafikverkets karta över området söder om Eksjö där en ny förbifart kan läggas.

En förbifart söder om Eksjö ingår i den långsiktiga plan fram till 2025 som tagits fram av staten. En ny vägsträckning mellan Abborraviksrondellen väster om Eksjö och Björka öster om Eksjö skulle korta restider, få bort tung trafik från staden och förbättra stadsmiljön.

Men det är inte säkert att det blir någon ny väg utanför staden. Trafikverket tittar också på möjligheter att spärra utfarter längs dagens genomfartsled och ersätta trafikljus med rondell vid stationen. Det skulle bli mycket billigare än de upp mot 180 miljoner kronor som en förbifart väntas kosta.
Dessutom skulle natur- och kulturvärden söder om staden (djurliv och viktiga vattendrag bland annat) slippa påverkan.
Den stora vinsten med en ny förbifart skulle bli tid, tror Trafikverket som försöker räkna samhällsekonomiskt på saken. Sträckan Göteborg-Västervik skulle bli 650 meter kortare och ge tidsvinst på några minuter. Den nya vägen planeras till en mötesfri 2+1 väg med 80-100 km/t som hastighetsbegränsning. Det skulle, enligt Trafikverkets utredning, leda till färre allvarliga olyckor än dagens genomfartstrafik.

Trafikverket har nu lämnat sin förstudie för samråd och vill ha in synpunkter senast under första veckan i december.

Totalt med kostnaderna för ny väg mellan Nässjö och Eksjö ligger en eventuell investering på rv 40 på Höglandet på drygt 400 miljoner kronor med byggstart tidigast 2017.

Av: Redaktionen, [email protected]
[adrotate banner=”7″]
[adrotate banner=”23″]

 


Publicerat

i

,

av

Etiketter: